Jääkiekon liigaorganisaatioiden liiketoiminnan laajentaminen urheiluliiketoiminnan ulkopuolelle
Varakas, Ville (2024)
Varakas, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134293
Tiivistelmä
Suomalainen huippujääkiekko on liiketoimintaa, mutta taloudellisesti kestävää se ei kovinkaan usein ole. Viime vuosien aikana jääkiekon liigaorganisaatiot ovat kehittäneet erilaisia uusia liiketoimintoja urheiluliiketoiminnan tueksi.
Tämä opinnäytetyö tutkii ajankohtaista ilmiötä, jossa jääkiekon liigaorganisaatiot laajentavat liiketoimintaansa urheiluliiketoiminnan ulkopuolelle. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten jääkiekon liigaorganisaatiot laajentavat liiketoimintaansa urheiluliiketoiminnan ulkopuolelle. Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena ovat suomalaiset jääkiekon liigaorganisaatiot.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta käsittelee yrityksen kasvua, kasvun merkitystä, edellytyksiä ja esteitä. Tietoperusta sisältää lisäksi erilaisia tapoja ja strategioita kasvun toteuttamiseksi ja liiketoiminnan laajentamiseksi.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea, ennakkotietoihin pohjautuen, erilaisessa tilanteessa olevan liigaorganisaation toimitusjohtajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina joulukuun 2023 ja tammikuun 2024 välillä.
Tutkimustulosten mukaan jääkiekon liigaorganisaatiot laajentavat liiketoimintaansa urheiluliiketoiminnan ulkopuolelle orgaanisesti tai yritysostoin. Liigaorganisaatioiden kasvustrategiat liittyvät keskeisesti uusiin liiketoimiin. Uusilla liiketoiminnoilla halutaan vastata koventuneeseen kilpailuun ja vähentää urheilumenestykseen sidottua riippuvuutta taloudellisesta tuloksesta. Liigaorganisaatiot pyrkivät hyödyntämään olemassa olevaa osaamistaan. Ravintola- ja tapahtuma-alan koetaan tuovan monenlaisia synergiaetuja. Urheiluliiketoiminnan ulkopuoliset liiketoimet ovat tuoneet merkittäviä taloudellisia hyötyjä jääkiekon liigaorganisaatioille.
Tämä opinnäytetyö tutkii ajankohtaista ilmiötä, jossa jääkiekon liigaorganisaatiot laajentavat liiketoimintaansa urheiluliiketoiminnan ulkopuolelle. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten jääkiekon liigaorganisaatiot laajentavat liiketoimintaansa urheiluliiketoiminnan ulkopuolelle. Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena ovat suomalaiset jääkiekon liigaorganisaatiot.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta käsittelee yrityksen kasvua, kasvun merkitystä, edellytyksiä ja esteitä. Tietoperusta sisältää lisäksi erilaisia tapoja ja strategioita kasvun toteuttamiseksi ja liiketoiminnan laajentamiseksi.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea, ennakkotietoihin pohjautuen, erilaisessa tilanteessa olevan liigaorganisaation toimitusjohtajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina joulukuun 2023 ja tammikuun 2024 välillä.
Tutkimustulosten mukaan jääkiekon liigaorganisaatiot laajentavat liiketoimintaansa urheiluliiketoiminnan ulkopuolelle orgaanisesti tai yritysostoin. Liigaorganisaatioiden kasvustrategiat liittyvät keskeisesti uusiin liiketoimiin. Uusilla liiketoiminnoilla halutaan vastata koventuneeseen kilpailuun ja vähentää urheilumenestykseen sidottua riippuvuutta taloudellisesta tuloksesta. Liigaorganisaatiot pyrkivät hyödyntämään olemassa olevaa osaamistaan. Ravintola- ja tapahtuma-alan koetaan tuovan monenlaisia synergiaetuja. Urheiluliiketoiminnan ulkopuoliset liiketoimet ovat tuoneet merkittäviä taloudellisia hyötyjä jääkiekon liigaorganisaatioille.