0–5-VUOTIAIDEN LASTEN TASAPAINON KEHITYS JA SEN TUKEMINEN LEIKKIEN JA HARJOITTEIDEN AVULLA : Liikunnallisen toimintapäivän kehittäminen Mannerheimin Lastensuojeluliitolle
Rantajääskö, Hannastiina; Tissari, Pirita (2014)
Rantajääskö, Hannastiina
Tissari, Pirita
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416549
Tiivistelmä
Tärkeä oppimisen perustekijä on motoriikka. Lapsen normaali kehitys vaatii tietyn määrän liikuntaa, ja lapsen kehityksessä liike on avain oppimiseen. Tasapaino on perusta kaikelle liikkumiselle. Tasapaino on yksi tärkeä liikehallinnan osatekijä reaktiokyvyn, koordinaation, ketteryyden ja nopeuden lisäksi. Liikehallinnalle luodaan perusta jo lapsuudessa, ennen kouluikää opitaan suurin osa perusliikkumisen taidoista. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietoutta lasten motoriikan ja tasapainon kehityksestä ja siitä, miten sitä voi arkipäivässä tukea eri leikkien ja harjoitteiden avulla. Lasten fysioterapiassa usein oleellisena tekijänä onkin motoristen taitojen kehittyminen ja niiden tukeminen kasvun myötä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen tavoitteena on tuottaa kirjallisen raportin lisäksi vinkkivihkonen tukemaan toiminnallisten päivien teoriaosuutta. Vinkkivihkonen jää perhekahviloissa käyneille vanhemmille sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton käyttöön. Kirjallinen raportti sisältää teoriatietoa lapsen motorisesta oppimisesta ja kehityksestä, tasapainoon vaikuttavista tekijöistä sekä sen hallinnasta ja harjoittamisesta lapsilla eri ikävuosina.
Mahdollisia jatkokehitysideoita voisi olla samantyylinen toiminnallinen toteutus perhe-kahviloissa, eri aiheilla, kuten liikkumis- tai käsittelytaidot, sekä vanhempien tietämyksen kartoittaminen motoriseen kehitykseen liittyen
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen tavoitteena on tuottaa kirjallisen raportin lisäksi vinkkivihkonen tukemaan toiminnallisten päivien teoriaosuutta. Vinkkivihkonen jää perhekahviloissa käyneille vanhemmille sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton käyttöön. Kirjallinen raportti sisältää teoriatietoa lapsen motorisesta oppimisesta ja kehityksestä, tasapainoon vaikuttavista tekijöistä sekä sen hallinnasta ja harjoittamisesta lapsilla eri ikävuosina.
Mahdollisia jatkokehitysideoita voisi olla samantyylinen toiminnallinen toteutus perhe-kahviloissa, eri aiheilla, kuten liikkumis- tai käsittelytaidot, sekä vanhempien tietämyksen kartoittaminen motoriseen kehitykseen liittyen