Opetustilanne säteilyturvallisuudesta hoitotyön opiskelijoille
Paavilainen, Satu; Simonen, Maarit (2014)
Paavilainen, Satu
Simonen, Maarit
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416593
Tiivistelmä
Sairaanhoitajat altistuvat työssään säteilylle leikkaussaleissa, röntgenosaston ulkopuolisissa kuvauksissa, toimenpideradiologiassa ja kiinnipitäjänä erikoissairaanhoidossa. Suomessa laki velvoittaa säteilylle altistuvien ammattiryhmien osallistuvan säteilyturvallisuuskoulutukseen. Opinnäytetyön aiheeksi valittiin säteilyturvallisuuskoulutuksen järjestäminen hoitotyön opiskelijoille.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden säteilyturvallisuustietoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, järjestää ja arvioida 90 minuuttia kestävä opetustilanne säteilyturvallisuudesta Jyväskylän ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Miten suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetustilanne hoitotyön opiskelijoille säteilyturvallisuudesta? Miten opetustilanteen asiasisältö vastasi säteilyturvallisuusohjeessa 1.7 määritettyä opetussisältöä?
Opetustilanne toteutettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun tiloissa huhtikuussa 2014. Opetukseen osallistui kaksi hoitotyön opiskelijaryhmää. Opetus toteutettiin luentona, jonka kesti 75 minuuttia. Opetustilanne suunniteltiin vastaamaan hoitotyön koulutusohjelmaan sisältyvää säteilyturvallisuuskoulutusta. Opetustilanteen aihe rajattiin koskemaan röntgentutkimuksia ja opetuksen pohjana oli säteilyturvallisuusohje 1.7 Säteilysuojelukoulutus terveydenhuollossa. Luennon jälkeen hoitotyön opiskelijoille esitettiin väittämiä säteilyturvallisuudesta, joiden tarkoituksena oli korostaa tärkeimpiä aihealueita. Luennon jälkeen opiskelijoille oli varattu aikaa esittää kysymyksiä ja tutustua säteilyä absorboiviin suojavaatteisiin.
Opetustilannetta arvioitiin palautekyselyllä, yhteistyötahon antamalla palautteella ja opinnäytetyöntekijän arvioinnilla. Opiskelijoilta pyydettiin palaute strukturoidulla palautekyselyllä. Opetustilanteesta saatu palaute oli positiivista ja hoitotyön opiskelijat kokivat aiheen tärkeäksi. Opinnäytetyöntekijä arvioi opetustilanteen onnistuneeksi kokonaisuudeksi, joka täytti asetetut tavoitteet. Jatkokehitysehdotuksena on opetustilanteen järjestäminen toiseen ammattikorkeakouluun tai jo työelämään siirtyneille sairaanhoitajille.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden säteilyturvallisuustietoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, järjestää ja arvioida 90 minuuttia kestävä opetustilanne säteilyturvallisuudesta Jyväskylän ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Miten suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetustilanne hoitotyön opiskelijoille säteilyturvallisuudesta? Miten opetustilanteen asiasisältö vastasi säteilyturvallisuusohjeessa 1.7 määritettyä opetussisältöä?
Opetustilanne toteutettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun tiloissa huhtikuussa 2014. Opetukseen osallistui kaksi hoitotyön opiskelijaryhmää. Opetus toteutettiin luentona, jonka kesti 75 minuuttia. Opetustilanne suunniteltiin vastaamaan hoitotyön koulutusohjelmaan sisältyvää säteilyturvallisuuskoulutusta. Opetustilanteen aihe rajattiin koskemaan röntgentutkimuksia ja opetuksen pohjana oli säteilyturvallisuusohje 1.7 Säteilysuojelukoulutus terveydenhuollossa. Luennon jälkeen hoitotyön opiskelijoille esitettiin väittämiä säteilyturvallisuudesta, joiden tarkoituksena oli korostaa tärkeimpiä aihealueita. Luennon jälkeen opiskelijoille oli varattu aikaa esittää kysymyksiä ja tutustua säteilyä absorboiviin suojavaatteisiin.
Opetustilannetta arvioitiin palautekyselyllä, yhteistyötahon antamalla palautteella ja opinnäytetyöntekijän arvioinnilla. Opiskelijoilta pyydettiin palaute strukturoidulla palautekyselyllä. Opetustilanteesta saatu palaute oli positiivista ja hoitotyön opiskelijat kokivat aiheen tärkeäksi. Opinnäytetyöntekijä arvioi opetustilanteen onnistuneeksi kokonaisuudeksi, joka täytti asetetut tavoitteet. Jatkokehitysehdotuksena on opetustilanteen järjestäminen toiseen ammattikorkeakouluun tai jo työelämään siirtyneille sairaanhoitajille.