UUTUUSTUOTTEEN TUOTESUOJAUS : Kohdeyritys: Dextor Sales Oy
Hiltunen, Selja (2014)
Hiltunen, Selja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416558
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erilaisia tuotesuojausvaihtoehtoja ja suositella niistä parhaaksi katsottua valitulle uutuustuotteelle. Lisäksi opinnäytetyöhön kuului markkinoinnin toimintaympäristöjen ja kilpailukeinojen kartoitusta kyseiselle uutuustuotteelle.
Ensimmäisessä osassa kartoitetaan erilaisia tuotesuojia niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Opinnäytetyössä tutustutaan tarkemmin patenttioikeuteen, hyödyllisyysmallioikeuteen, tekijänoikeuteen, mallioikeuteen, yhteisömallioikeuteen, tavaramerkkioikeuteen, lakiin sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa, eurooppapatenttioikeuteen sekä WIPOn alaiseen kansainväliseen patenttioikeuteen.
Opinnäytetyössä esitellään myös melko perusteellisesti patentin hakemiskäytäntö. Patentin hakuprosessi käynnistyy patenttihakemuksen tekemisestä. Hakemuksen pitää sisältää patenttivaatimukset, patenttiselityksen, tiivistelmän, keksinnön nimen, hakijan yhteystiedot sekä mahdolliset piirustukset. Hakemuksen jättämistä seuraa muodollinen tarkistus, patentoitavuuden toteaminen ja uutuustutkimus, patentin myöntäminen ja väitekäsittely.
Seuraavaksi kartoitettiin aikaisemmin suojattuja case-tuotteen kanssa samankaltaisia tuotteita useista eri lähteistä. Hakuja tehtiin vanhaan suomalaiseen patenttitietokantaan, suomalaiseen patentti- ja hyödyllisyysmallirekisteriin, Suomessa voimaan saatetut eurooppapatentit -tietokantaan, eurooppapatenttitietokantaan sekä WIPOn rekisteriin.
Tämän jälkeen tehtiin arviointi erilaisten tuotesuojausmuotojen sopivuudesta case-tuotteelle. Seuraavassa vaiheessa arvioitiin markkinoinnin toimintaympäristöjä ja kilpailukeinoja case-tuotteen näkökulmasta. Markkinoinnin toimintaympäristöistä käytiin läpi sekä sisäinen että ulkoinen. Sisäinen toimintaympäristö sisältää voimavarat, kannattavuuden sekä liikeidean ja strategiat. Ulkoiseen toimintaympäristöön kuuluu puolestaan kysyntä, kilpailu, yhteisö ja tuotantoympäristötekijät. Kilpailukeinot osiossa tarkasteltiin tuotetta, hintaa, saatavuutta sekä markkinointiviestintää sekä teoreettisesti että case-tuotteeseen soveltaen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi arvio erilaisten tuotesuojien sopivuudesta case-tuotteelle, kartoitus samankaltaisista aiemmin suojatuista tuotteista sekä markkinoinnin toimintaympäristöjen ja kilpailukeinojen tarkastelu case-tuotteen kannalta.
Ensimmäisessä osassa kartoitetaan erilaisia tuotesuojia niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Opinnäytetyössä tutustutaan tarkemmin patenttioikeuteen, hyödyllisyysmallioikeuteen, tekijänoikeuteen, mallioikeuteen, yhteisömallioikeuteen, tavaramerkkioikeuteen, lakiin sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa, eurooppapatenttioikeuteen sekä WIPOn alaiseen kansainväliseen patenttioikeuteen.
Opinnäytetyössä esitellään myös melko perusteellisesti patentin hakemiskäytäntö. Patentin hakuprosessi käynnistyy patenttihakemuksen tekemisestä. Hakemuksen pitää sisältää patenttivaatimukset, patenttiselityksen, tiivistelmän, keksinnön nimen, hakijan yhteystiedot sekä mahdolliset piirustukset. Hakemuksen jättämistä seuraa muodollinen tarkistus, patentoitavuuden toteaminen ja uutuustutkimus, patentin myöntäminen ja väitekäsittely.
Seuraavaksi kartoitettiin aikaisemmin suojattuja case-tuotteen kanssa samankaltaisia tuotteita useista eri lähteistä. Hakuja tehtiin vanhaan suomalaiseen patenttitietokantaan, suomalaiseen patentti- ja hyödyllisyysmallirekisteriin, Suomessa voimaan saatetut eurooppapatentit -tietokantaan, eurooppapatenttitietokantaan sekä WIPOn rekisteriin.
Tämän jälkeen tehtiin arviointi erilaisten tuotesuojausmuotojen sopivuudesta case-tuotteelle. Seuraavassa vaiheessa arvioitiin markkinoinnin toimintaympäristöjä ja kilpailukeinoja case-tuotteen näkökulmasta. Markkinoinnin toimintaympäristöistä käytiin läpi sekä sisäinen että ulkoinen. Sisäinen toimintaympäristö sisältää voimavarat, kannattavuuden sekä liikeidean ja strategiat. Ulkoiseen toimintaympäristöön kuuluu puolestaan kysyntä, kilpailu, yhteisö ja tuotantoympäristötekijät. Kilpailukeinot osiossa tarkasteltiin tuotetta, hintaa, saatavuutta sekä markkinointiviestintää sekä teoreettisesti että case-tuotteeseen soveltaen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi arvio erilaisten tuotesuojien sopivuudesta case-tuotteelle, kartoitus samankaltaisista aiemmin suojatuista tuotteista sekä markkinoinnin toimintaympäristöjen ja kilpailukeinojen tarkastelu case-tuotteen kannalta.