Ravitsemuksen ja unen merkitys nuoren jaksamiseen : Hyvinvointipäivä Martinlaakson lukiossa
Vilhunen, Anni-Julia; Mäkilä, Minna; Immonen, Anna (2014)
Vilhunen, Anni-Julia
Mäkilä, Minna
Immonen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815843
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ravitsemuksen ja unen merkitystä lukioikäisen nuoren jaksamiseen. Opinnäytetyö oli osa Vantaan toisen asteen oppilaitoksille järjestettävää Hyvinvointiviikkoa, ja opinnäytetyön toiminnallinen osa toteutettiin yhteistyössä Martinlaakson lukion kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää hyvinvointipäivä Martinlaakson lukiossa. Tarkoituksena oli koota yhteen tutkittua tietoa ravitsemuksesta ja unesta sekä tehdä päivästä mahdollisimman mielenkiintoinen nuorille. Lisäksi tarkoituksena oli lisätä omaa osaamistamme opinnäytetyön aiheista ja ohjaamisesta. Hyvinvointipäivä järjestettiin 6.3.2014 Martinlaakson lukion tiloissa. Ohjaus toteutettiin esittelypisteen eli standin avulla, joka koostui ravitsemus- ja uniaiheisista materiaaleista, kuten postereista. Opiskelijat pääsivät tutustumaan standiin sekä itsenäisesti että opinnäytetyöryhmän ohjaamina.
Palaute päivästä kerättiin kyselylomakkeella sekä opiskelijoilta että standilla käyneiltä opettajilta. Palaute oli pääosin positiivista, ja päivä koettiin mielenkiintoiseksi. Osa koki, että standilla käsitellyt asiat olivat jo entuudestaan tuttuja. Suurin osa kuitenkin koki pystyvänsä hyödyntämään opittua omassa elämässään. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, millainen ohjaustyyli puhuttelee opiskelijoita terveellisten elämäntapojen tärkeydestä eniten. Lisäksi voitaisiin tutkia, onko koulusta oppiaineiden myötä saatu tietous riittävää nuoren terveyttä tukemaan ja pitäisikö terveydenhoitajaa hyödyntää opetuksessa enemmän.
Palaute päivästä kerättiin kyselylomakkeella sekä opiskelijoilta että standilla käyneiltä opettajilta. Palaute oli pääosin positiivista, ja päivä koettiin mielenkiintoiseksi. Osa koki, että standilla käsitellyt asiat olivat jo entuudestaan tuttuja. Suurin osa kuitenkin koki pystyvänsä hyödyntämään opittua omassa elämässään. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, millainen ohjaustyyli puhuttelee opiskelijoita terveellisten elämäntapojen tärkeydestä eniten. Lisäksi voitaisiin tutkia, onko koulusta oppiaineiden myötä saatu tietous riittävää nuoren terveyttä tukemaan ja pitäisikö terveydenhoitajaa hyödyntää opetuksessa enemmän.