198 jaetta Raamatusta : Raamatturyhmämateriaalin kehittäminen Korson seurakunnan rippikouluihin
Koskiniemi, Ville; Salminen, Ville (2014)
Koskiniemi, Ville
Salminen, Ville
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416427
Tiivistelmä
Koskiniemi, Ville & Salminen, Ville. 198 jaetta Raamatusta. Raamatturyhmäma-teriaalin kehittäminen Korson seurakunnan rippikouluihin. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2014. 73 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida ja kehittää Korson seurakunnan raamat-turyhmämateriaalia. Päivitettävä materiaali oli valmistunut keväällä 2014 ja sen kehittämisen tarve tuli Korson seurakunnan rippikoulutyöltä.
Rippikoululaiset, isoset ja ohjaajat arvioivat raamatturyhmämateriaalia rippikou-lujen jälkeen. Isosten ja rippikoululaisten arviointi kerättiin lomakekyselyllä, jossa oli sekä strukturoituja kysymyksiä että avokysymyksiä. Ohjaajilta pyydettiin arviointia lomakkeella, jossa oli pelkästään avokysymyksiä. Kaikkiaan kyselylomakkeita palautui 201 rippikoululaiselta, 37 isoselta ja viideltä ohjaajalta. Vastaukset koottiin Excel-taulukkoon, josta ohjelman funktioiden avulla tarkasteltiin vastausten keskiarvoja, keskihajontaa ja korrelaatiota. Arvioinnin avulla raamatturyhmämateriaalia arvioitiin ja päivitettiin.
Rippikoululaisilta kerätyssä aineistossa korostui pienryhmien ja yhteishengen merkitys. Rippikoululaisten mielestä Raamatun lukeminen ikätoverien kanssa oli mukavaa ja pienryhmien toiminnalliset tehtävät helpottivat Raamatun sisällön ymmärtämistä. Keskeisimmät kehittämishaasteet liittyivät raamatturyhmien käytännön toteutuksiin. Raamatturyhmiin kaivattiin lisää ryhmäyttämistä ja kokoontumiskertojen kestoa tuli tasoittaa. Sisällöllisesti materiaaliin kaivattiin lisää kokonaisuuksia vaihtoehdoiksi jo olemassa oleville. Lisäksi materiaalin kysymysten ja keskustelutehtävien ohjeistuksiin kaivattiin selkeyttämistä. Ohjaajien vastauksissa tärkeiksi asioiksi mainittiin materiaalin rippikouluoppitunneille antama tuki ja isosten oma materiaali. Arvioinnissa esiintyneitä positiivisia asiakokonaisuuksia pyrittiin ylläpitämään ja vahvistamaan päivitetyssä materiaalissa.
Päivitetty materiaali on kaksiosainen kokonaisuus, jossa toinen osa on isosten materiaali ja toinen ohjaajan materiaali. Isosten materiaali sisältää yhdeksän teemaa, joita isoset käsittelevät yhdessä rippikoululaisten kanssa. Ohjaajan materiaali sisältää isosten omat raamatturyhmät, joiden tarkoituksena on antaa valmiuksia rippikoululaisille pidettäviin raamatturyhmiin.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida ja kehittää Korson seurakunnan raamat-turyhmämateriaalia. Päivitettävä materiaali oli valmistunut keväällä 2014 ja sen kehittämisen tarve tuli Korson seurakunnan rippikoulutyöltä.
Rippikoululaiset, isoset ja ohjaajat arvioivat raamatturyhmämateriaalia rippikou-lujen jälkeen. Isosten ja rippikoululaisten arviointi kerättiin lomakekyselyllä, jossa oli sekä strukturoituja kysymyksiä että avokysymyksiä. Ohjaajilta pyydettiin arviointia lomakkeella, jossa oli pelkästään avokysymyksiä. Kaikkiaan kyselylomakkeita palautui 201 rippikoululaiselta, 37 isoselta ja viideltä ohjaajalta. Vastaukset koottiin Excel-taulukkoon, josta ohjelman funktioiden avulla tarkasteltiin vastausten keskiarvoja, keskihajontaa ja korrelaatiota. Arvioinnin avulla raamatturyhmämateriaalia arvioitiin ja päivitettiin.
Rippikoululaisilta kerätyssä aineistossa korostui pienryhmien ja yhteishengen merkitys. Rippikoululaisten mielestä Raamatun lukeminen ikätoverien kanssa oli mukavaa ja pienryhmien toiminnalliset tehtävät helpottivat Raamatun sisällön ymmärtämistä. Keskeisimmät kehittämishaasteet liittyivät raamatturyhmien käytännön toteutuksiin. Raamatturyhmiin kaivattiin lisää ryhmäyttämistä ja kokoontumiskertojen kestoa tuli tasoittaa. Sisällöllisesti materiaaliin kaivattiin lisää kokonaisuuksia vaihtoehdoiksi jo olemassa oleville. Lisäksi materiaalin kysymysten ja keskustelutehtävien ohjeistuksiin kaivattiin selkeyttämistä. Ohjaajien vastauksissa tärkeiksi asioiksi mainittiin materiaalin rippikouluoppitunneille antama tuki ja isosten oma materiaali. Arvioinnissa esiintyneitä positiivisia asiakokonaisuuksia pyrittiin ylläpitämään ja vahvistamaan päivitetyssä materiaalissa.
Päivitetty materiaali on kaksiosainen kokonaisuus, jossa toinen osa on isosten materiaali ja toinen ohjaajan materiaali. Isosten materiaali sisältää yhdeksän teemaa, joita isoset käsittelevät yhdessä rippikoululaisten kanssa. Ohjaajan materiaali sisältää isosten omat raamatturyhmät, joiden tarkoituksena on antaa valmiuksia rippikoululaisille pidettäviin raamatturyhmiin.