Perehdytysopas ständimyyntiin - Case: Saunalahti
Peltomäki, Markus; Kuivanen, Denis (2014)
Peltomäki, Markus
Kuivanen, Denis
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016108
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uuden työntekijän perehdyttämistä ja yrityksen perehdytysprosessin kehittämistä kirjoittamamme perehdytysoppaan avulla. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä perehdyttäminen tarkoittaa käsitteenä, miten perehdyttämisprosessi tulee tehdä ja mitä seikkoja prosessissa on otettava huomioon, jotta se onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyön case-yrityksenä toimi Elisa Oyj, ja keskityimme sen liittymämyyntiin kauppakeskus Citycenterin myyntiständillä, Helsingin keskustassa, Saunalahti-brändin alla. Työssä tutustutaan perehdyttämiseen ja myyntityöhön kirjallisuuden, lehtiartikkelien ja internet-lähteiden avulla. Case-yrityksen perehdyttämisprosessiin tutustuttiin haastattelemalla myyntipisteen esimiestä. Haastattelussa selvitettiin, miten perehdyttäminen yrityksessä toteutetaan ja mitä ongelmia sen parissa on aiemmin ollut.
Perehdyttäminen on yksi tärkeimmistä työpaikan kehittämistoimista. Perehdyttämisellä tarkoitetaan tukea ja toimenpiteitä, joiden avulla uuden tai uutta työtä omaksuvan työntekijän kokonaisvaltaista osaamista, työympäristöä ja työyhteisöä kehitetään.
Tavoitteena on, että uusi työntekijä pääsee mahdollisimman hyvin alkuun uudessa työssään, työyhteisössään ja organisaatiossaan sekä pystyy mahdollisimman nopeasti selviytymään työssään tarvittavan itsenäisesti.
Kirjoittamamme opas toimii tukimateriaalina uusille työntekijöille. Liittymämyyjän työ ständillä on haasteellista ja alussa monesti vaikeaa. Haastattelemamme esimies oli sitä mieltä, että perehdyttämisopas helpottaisi töiden aloittamista. Perehdyttämisopas otettiin koekäyttöön syksyllä 2014. Opinnäytetyössä hyödynnettiin toisen tekijän omaa työkokemusta kohdeyrityksessä.
Asiasanat: perehdytysopas, Saunalahti, ständimyynti, myyntityö
Opinnäytetyön case-yrityksenä toimi Elisa Oyj, ja keskityimme sen liittymämyyntiin kauppakeskus Citycenterin myyntiständillä, Helsingin keskustassa, Saunalahti-brändin alla. Työssä tutustutaan perehdyttämiseen ja myyntityöhön kirjallisuuden, lehtiartikkelien ja internet-lähteiden avulla. Case-yrityksen perehdyttämisprosessiin tutustuttiin haastattelemalla myyntipisteen esimiestä. Haastattelussa selvitettiin, miten perehdyttäminen yrityksessä toteutetaan ja mitä ongelmia sen parissa on aiemmin ollut.
Perehdyttäminen on yksi tärkeimmistä työpaikan kehittämistoimista. Perehdyttämisellä tarkoitetaan tukea ja toimenpiteitä, joiden avulla uuden tai uutta työtä omaksuvan työntekijän kokonaisvaltaista osaamista, työympäristöä ja työyhteisöä kehitetään.
Tavoitteena on, että uusi työntekijä pääsee mahdollisimman hyvin alkuun uudessa työssään, työyhteisössään ja organisaatiossaan sekä pystyy mahdollisimman nopeasti selviytymään työssään tarvittavan itsenäisesti.
Kirjoittamamme opas toimii tukimateriaalina uusille työntekijöille. Liittymämyyjän työ ständillä on haasteellista ja alussa monesti vaikeaa. Haastattelemamme esimies oli sitä mieltä, että perehdyttämisopas helpottaisi töiden aloittamista. Perehdyttämisopas otettiin koekäyttöön syksyllä 2014. Opinnäytetyössä hyödynnettiin toisen tekijän omaa työkokemusta kohdeyrityksessä.
Asiasanat: perehdytysopas, Saunalahti, ständimyynti, myyntityö