Opiskelijatyytyväisyyskysely Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselle
Savin, Milla (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916028
Tiivistelmä
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos kehitti vuonna 2012 uuden opiskelijanohjausmallin tehostamaan ja yhtenäistämään siellä annettavaa opiskelijanohjausta. Selvittääkseen kuinka uusi opiskelijanohjausmalli toimii, toteutti pelastuslaitos tyytyväisyyskyselyn uuden mallin käyttöönoton jälkeen käytännön työharjoittelua suorittamassa olleiden opiskelijoiden keskuudessa. Tämän lopputyön tarkoituksena oli analysoida tämän kyselyn tulokset ja selvittää miten tyytyväisiä opiskelijat ovat uuden mallin mukaiseen ohjaukseen sekä mitä kehitettävää opiskelijanohjauksessa edelleen on.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus ja se toteutettiin syksyllä 2012 sekä keväällä 2013 työharjoittelua suorittamassa olleiden ensihoitaja AMK, lähihoitaja – ensihoito sekä pelastajaopiskelijoiden keskuudessa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee oppimisen teoriaa ja esittelee erilaisia ohjauksen apuvälineitä aikaisempien tutkimusten pohjalta nousseen teeman mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että opiskelijat pitävät Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksella annettavaa opiskelijanohjausta pääsääntöisesti erittäin onnistuneena. Opiskelijat kokivat, aseman työskentelyilmapiirin miellyttäväksi ja henkilökunnan ystävälliseksi ja kannustavaksi. Monet opiskelijat olivat tuoneet esille vähäiset tehtävämäärät ja sen tuomat oppimisen ongelmat. Tästä johtuen Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen olisi hyvä kiinnittää aiempaa enemmän huomiota asemalla toteutettavaan aktiviteettiin opiskelijan kanssa. Kehitettävää ohjauksessa havaittiin radioliikenteen ja lääkehoidon osalta sekä kaluston huollossa, kädentaitojen harjoittelussa ja harjoittelun nousujohteisuudessa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus ja se toteutettiin syksyllä 2012 sekä keväällä 2013 työharjoittelua suorittamassa olleiden ensihoitaja AMK, lähihoitaja – ensihoito sekä pelastajaopiskelijoiden keskuudessa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee oppimisen teoriaa ja esittelee erilaisia ohjauksen apuvälineitä aikaisempien tutkimusten pohjalta nousseen teeman mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että opiskelijat pitävät Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksella annettavaa opiskelijanohjausta pääsääntöisesti erittäin onnistuneena. Opiskelijat kokivat, aseman työskentelyilmapiirin miellyttäväksi ja henkilökunnan ystävälliseksi ja kannustavaksi. Monet opiskelijat olivat tuoneet esille vähäiset tehtävämäärät ja sen tuomat oppimisen ongelmat. Tästä johtuen Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen olisi hyvä kiinnittää aiempaa enemmän huomiota asemalla toteutettavaan aktiviteettiin opiskelijan kanssa. Kehitettävää ohjauksessa havaittiin radioliikenteen ja lääkehoidon osalta sekä kaluston huollossa, kädentaitojen harjoittelussa ja harjoittelun nousujohteisuudessa.