Kauppapaikkojen integrointi usean alustan peliin
Rönnqvist, Janne (2014)
Rönnqvist, Janne
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016091
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana on tehdä usealle eri alustalle peli, joka kaupallistetaan mainonnan ja pelin sisäisen myynnin avulla. Pelin luomiseen on käytetty Libgdx peli-moottoria. Työ on tehty pääosin Java-kielellä, mutta eri alustojen kanssa on käytetty myös PHP, HTML, CSS, XML ja Javascript -tekniikoita. Peli ohjelmoitiin Eclipse ohjelmointiympäristöä käyttäen. Opinnäytetyön pääpaino on kauppapaikkojen integroinnissa peliin. Pelinteko aloitettiin suunnittelusta. Varsinainen peli-idea oli keksitty jo vuosia ennen projektin aloittamista, joten suunnittelu voitiin aloittaa pienemmistä yksityiskohdista. Peliruudun suunnittelun jälkeen aloitettiin ohjelmointi ja muut vali-kot suunniteltiin varsinaisen pelin ollessa valmis. Ohjelmointi aloitettiin peliruudun tekemisestä. Ensiksi piirrettiin komponentit ruudulle, jonka jälkeen niille lisättiin erilaisia ominaisuuksia. Peliä testattiin sa-malla, kun siihen lisättiin uusia ominaisuuksia. Toimivan peliruudun luomisen jälkeen, peliin luotiin valikot ja muut pienemmät yksityiskohdat. Pelin julkaiseminen aloitettiin verkkoselaimessa pyörivästä versiosta, koska sen julkaiseminen vaati vähiten työtä. Julkaisun jälkeen peliin lisättiin Amazonin maksujärjestelmä ja se julkaistiin Amazonin kauppapaikalle. Googlen maksujär-jestelmän integroinnin jälkeen, peli julkaistiin vielä Google Play versio. Projekti kokonaisuudessaan oli onnistunut. Kaikki tavoitteet saavutettiin ja peliä tehtäessä kohdatut ongelmat saatiin ratkaistua. Pelistä saatu palaute on ollut pääosin positiivista.