Läheisyhteistyö Lutakon alueen kotihoidossa : Palveluesite kehittämisen välineenä
Lehtonen, Henna (2014)
Lehtonen, Henna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016058
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kotihoitoasiakkaiden läheisten ja hoitotyöntekijöiden välistä yhteistyötä. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä toimi pitkäaikainen työpaikkani Jyvässeudun Hoivapalvelut Oy, jonka alaisuudessa Lutakon alueen kotihoito toimii.
Tavoitteena oli yhdessä hoitotyöntekijöiden kanssa selkeyttää kotihoitoasiakkaiden läheisille kotihoidon keskeisiä sisältöjä. Yhteistyössä hoitotyöntekijöiden kanssa tarkoituksena oli saada luotua kotihoitoa kuvaava palveluesite Lutakon kotihoitoon.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus kotihoitoasiakkaiden läheisille suunnatun avoimen kyselylomakkeen osalta. Kyselyn keskeisimpiä tuloksia olivat läheisten tyytyväisyys hoitotyöntekijöiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. He kokivat sen positiiviseksi ja asialliseksi. Tiedon kulkuun läheisten ja hoitotyöntekijöiden välillä läheiset kaipasivat parannusta.
Kotihoitoasiakkaiden läheisille suunnatun kyselyn tulosten perusteella valittiin yhdessä kotihoidon hoitohenkilökunnan kanssa se kehittämiskohde, joita alettiin toimintatutkimuksen menetelmällä yhteistyössä kehittää. Esitteen suunnitteluun käytettiin muutospajatyöskentelyä Launiksen (2010) mukaan. Viiden eri tapaamisen aikana kotihoidolle suunniteltiin palveluesite. Sisällön suunnitteluun käytettiin menetelminä seinätekniikka, miellekarttaa ja aivoriihtä.
Lutakon alueen kotihoidon palveluesitteen tarkoituksena on parantaa hoitotyöntekijöiden ja kotihoitoasiakkaiden läheisten välistä yhteistyötä sekä selkeyttää läheisille kotihoidon roolia heidän oman vanhuksen elämässä.
Tavoitteena oli yhdessä hoitotyöntekijöiden kanssa selkeyttää kotihoitoasiakkaiden läheisille kotihoidon keskeisiä sisältöjä. Yhteistyössä hoitotyöntekijöiden kanssa tarkoituksena oli saada luotua kotihoitoa kuvaava palveluesite Lutakon kotihoitoon.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus kotihoitoasiakkaiden läheisille suunnatun avoimen kyselylomakkeen osalta. Kyselyn keskeisimpiä tuloksia olivat läheisten tyytyväisyys hoitotyöntekijöiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. He kokivat sen positiiviseksi ja asialliseksi. Tiedon kulkuun läheisten ja hoitotyöntekijöiden välillä läheiset kaipasivat parannusta.
Kotihoitoasiakkaiden läheisille suunnatun kyselyn tulosten perusteella valittiin yhdessä kotihoidon hoitohenkilökunnan kanssa se kehittämiskohde, joita alettiin toimintatutkimuksen menetelmällä yhteistyössä kehittää. Esitteen suunnitteluun käytettiin muutospajatyöskentelyä Launiksen (2010) mukaan. Viiden eri tapaamisen aikana kotihoidolle suunniteltiin palveluesite. Sisällön suunnitteluun käytettiin menetelminä seinätekniikka, miellekarttaa ja aivoriihtä.
Lutakon alueen kotihoidon palveluesitteen tarkoituksena on parantaa hoitotyöntekijöiden ja kotihoitoasiakkaiden läheisten välistä yhteistyötä sekä selkeyttää läheisille kotihoidon roolia heidän oman vanhuksen elämässä.