Aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutus päiväkodin perushoitotilanteissa
Kunnari, Taru; Pessi, Julia (2014)
Kunnari, Taru
Pessi, Julia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916013
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta päiväkodin perushoitotilanteissa vaasalaisissa päiväkodeissa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, minkälaista vuorovaikutus on lastentarhanopettajan ja lapsen välillä päiväkodin perushoitotilanteissa kollegan kuvailemana.
Aineisto kerättiin tutkimusta varten kyselylomakkeella yhdeksästä vaasalai-sesta päiväkodista ja 11 eri lapsiryhmästä. Kyselylomake sisälsi kahdeksan kuvitteellista esimerkkitilannetta päiväkodin perushoitotilanteista. Kyselyyn vastaavien lastentarhanopettajien tuli kuvailla kollegansa todennäköisintä toimintaa kyseisissä esimerkkitilanteissa. Tutkimukseen osallistui 24 lastentarhanopettajaa. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Teorialähtöisenä sisällönanalyysinä käytettiin Kontos’n, Howesin, Shinnin ja Galinskyn (1999) käyttämiä käsite-pareja. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vuorovaikutusta käsitteenä ja sen merkitystä lapselle. Lisäksi käsitellään päiväkodin perushoitotilanteita.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kaikissa esimerkkitilanteissa vuorovaikutuksen kuvailtiin olevan suurimmaksi osaksi herkäksi luokiteltavaa. Eniten herkäksi luokiteltuja vastauksia oli tilanteissa, jotka olivat suunniteltuja, joissa oli selkeät toimintatavat ja perushoitotilanne oli luonteeltaan rauhallinen. Pukemis- ja ulkoilutilanteissa sekä päivälepoa koskevassa esimerkkitilanteessa nousi esille eniten kovaksi/kylmäksi ja välinpitämättömäksi luokiteltuja ilmaisuja
Aineisto kerättiin tutkimusta varten kyselylomakkeella yhdeksästä vaasalai-sesta päiväkodista ja 11 eri lapsiryhmästä. Kyselylomake sisälsi kahdeksan kuvitteellista esimerkkitilannetta päiväkodin perushoitotilanteista. Kyselyyn vastaavien lastentarhanopettajien tuli kuvailla kollegansa todennäköisintä toimintaa kyseisissä esimerkkitilanteissa. Tutkimukseen osallistui 24 lastentarhanopettajaa. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Teorialähtöisenä sisällönanalyysinä käytettiin Kontos’n, Howesin, Shinnin ja Galinskyn (1999) käyttämiä käsite-pareja. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vuorovaikutusta käsitteenä ja sen merkitystä lapselle. Lisäksi käsitellään päiväkodin perushoitotilanteita.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kaikissa esimerkkitilanteissa vuorovaikutuksen kuvailtiin olevan suurimmaksi osaksi herkäksi luokiteltavaa. Eniten herkäksi luokiteltuja vastauksia oli tilanteissa, jotka olivat suunniteltuja, joissa oli selkeät toimintatavat ja perushoitotilanne oli luonteeltaan rauhallinen. Pukemis- ja ulkoilutilanteissa sekä päivälepoa koskevassa esimerkkitilanteessa nousi esille eniten kovaksi/kylmäksi ja välinpitämättömäksi luokiteltuja ilmaisuja