Varhainen puuttuminen : Seinäjoen kaupungin varhaiskasvattajien toimintatapoja huolta herättävissä tilanteissa
Perälä, Marjaana; Söderkultalahti, Niina (2014)
Perälä, Marjaana
Söderkultalahti, Niina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916000
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Seinäjoen kaupungin varhaiskasvattajien valmiuksia varhaiseen puuttumiseen ja sitä vaikuttaako varhaiskasvattajan ikä, koulutus tai työkokemus lastensuojelullisiin valmiuksiin. Keskeisiksi teorioiksi muodostui lapsen kehitys, kasvatuskumppanuus ja varhainen puuttuminen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineistoa kerättiin neljästä Seinäjoen kaupungin päiväkodista puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake sisälsi erilaisia tarinoita varhaiskasvatusmaailmassa kohdatuista tilanteista. Varhaiskasvattajien huolta selvitettiin huolen vyöhykkeistön avulla. Vastauksia saatiin 37 kappaletta, vastausprosentin ollessa 55,2. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella on havaittavissa, että koulutus, ikä ja työkokemus eivät juurikaan vaikuta varhaiskasvattajien huolen määrään tai heidän toimintatapoihinsa huolta herättävissä tilanteissa. Tuloksista ilmeni, että varhaiskasvattajille kasvatuskumppanuus on tärkeä osa työtä ja varhaiskasvattaja keskustelisi huolta herättävistä tilanteista myös työtovereiden tai eri yhteistyötahojen kanssa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineistoa kerättiin neljästä Seinäjoen kaupungin päiväkodista puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake sisälsi erilaisia tarinoita varhaiskasvatusmaailmassa kohdatuista tilanteista. Varhaiskasvattajien huolta selvitettiin huolen vyöhykkeistön avulla. Vastauksia saatiin 37 kappaletta, vastausprosentin ollessa 55,2. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella on havaittavissa, että koulutus, ikä ja työkokemus eivät juurikaan vaikuta varhaiskasvattajien huolen määrään tai heidän toimintatapoihinsa huolta herättävissä tilanteissa. Tuloksista ilmeni, että varhaiskasvattajille kasvatuskumppanuus on tärkeä osa työtä ja varhaiskasvattaja keskustelisi huolta herättävistä tilanteista myös työtovereiden tai eri yhteistyötahojen kanssa.