Utveckling av tjänster på Fölisöns friluftsmuseum
Inkinen, Annika (2014)
Inkinen, Annika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016079
Tiivistelmä
Fölisöns friluftsmuseum är ett av Helsingfors mest besökta museer, men om man jämför antalet besökare med andra friluftsmuseer i Norden kommer det fram att Fölisön inte når lika många kunder som de andra museerna.
Syftet med lärdomsprovet var att förstå varför Fölisön inte når de samma besökarantalen som de andra museerna och vad museet kunde göra för att förbättra på sina resultat.
Den teoretiska referensramen bygger på turisternas motivationer och preferenser, samt om push- och pull- motivering. Undersökningen utfördes via kvalitativa semistrukturerade intervjuer med museets personal. Eftersom museet är endast öppen under sommarsäsongen var det ända möjliga alternativet att intervjua personalen. Personalen blev utvald på grund av att deras arbetsuppgifter lät dem komma i kontakt med kunderna.
Resultaten av intervjuerna visade att orsakerna bakom Fölisöns låga besökarantal är en orsak av dålig marknadsföring och av att varken de inhemska eller utländska besökarna var intresserade av att betala inträde för museets byggnader. Med hjälp av intervjuerna fick personalen ge sina egna förslag på hur museet kunde höja antalet besökare. The Seurasaari Open-Air Museum is one of the most visited museums in Helsinki. However, when comparing the number of visitors with visitors to other open-air museums in the Nordic countries, it becomes clear that Seurasaari is not attracting as many customers as those.
The goal of the thesis is to understand why Seurasaari is not frequented by as many people as other similar museums, and what can be done to raise the number of visitors.
The theoretical framework deals with the motivation and preferences of tourists, as well as the push and pull phenomena. The survey was conducted through qualitative semi-structured interviews with the staff of the museum. Due to the museum being open only during the summer, the only viable option was to interview the personnel, who were selected since they were in close contact with the visitors through their work.
The results of the study show that the main reason behind Seurasaari’s low number of visitors is fairly insufficient marketing activities. Another problem is that neither Finnish nor foreign visitors are interested enough in buying entry tickets to the museum buildings. The interviews conducted for this thesis enabled the museum personnel to express their own ideas on how to raise the number of visitors.
Syftet med lärdomsprovet var att förstå varför Fölisön inte når de samma besökarantalen som de andra museerna och vad museet kunde göra för att förbättra på sina resultat.
Den teoretiska referensramen bygger på turisternas motivationer och preferenser, samt om push- och pull- motivering. Undersökningen utfördes via kvalitativa semistrukturerade intervjuer med museets personal. Eftersom museet är endast öppen under sommarsäsongen var det ända möjliga alternativet att intervjua personalen. Personalen blev utvald på grund av att deras arbetsuppgifter lät dem komma i kontakt med kunderna.
Resultaten av intervjuerna visade att orsakerna bakom Fölisöns låga besökarantal är en orsak av dålig marknadsföring och av att varken de inhemska eller utländska besökarna var intresserade av att betala inträde för museets byggnader. Med hjälp av intervjuerna fick personalen ge sina egna förslag på hur museet kunde höja antalet besökare.
The goal of the thesis is to understand why Seurasaari is not frequented by as many people as other similar museums, and what can be done to raise the number of visitors.
The theoretical framework deals with the motivation and preferences of tourists, as well as the push and pull phenomena. The survey was conducted through qualitative semi-structured interviews with the staff of the museum. Due to the museum being open only during the summer, the only viable option was to interview the personnel, who were selected since they were in close contact with the visitors through their work.
The results of the study show that the main reason behind Seurasaari’s low number of visitors is fairly insufficient marketing activities. Another problem is that neither Finnish nor foreign visitors are interested enough in buying entry tickets to the museum buildings. The interviews conducted for this thesis enabled the museum personnel to express their own ideas on how to raise the number of visitors.