2D-tasohyppelypelin tasosuunnittelu
Jeskanen, Miia (2024)
Jeskanen, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403084057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403084057
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää 2D-tasohyppelypeli. Pelikehityksen rinnalle luotiin teoriapohja, jota voidaan hyödyntää tasosuunnittelun oppaana. Teoriapohjassa perehdyttiin pelikokemukseen vaikuttaviin elementteihin, vaikeustason kehittymiseen ja vaikeustasoon vaikuttamiseen.
Työn tilaaja on Xamk Game Studios. Toimeksiantaja saa työstä oppaan, jota on mahdollista hyödyntää apuna tasosuunnittelussa. Opas ei rajoitu ainoastaan 2D-tasohyppelypelin tasosuunnitteluun, vaan se on sovellettavissa myös muiden genrejen peleille.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistutkimuksena. Tutkimus jakaantui teoriaosaan ja kehittämistyöhön. Teoriaosassa tutkittiin tasosuunnittelua mutta myös yleisesti pelikokemukseen vaikuttavia asioita. Pelikehityksessä pelkän tason suunnittelu ei ole riittävää, vaan peli täytyy suunnitella kokonaisuutena.
Tuloksena saatiin 2D-tasohyppelypeli ja opas tasosuunnitteluun. Kehittämistyön osalta kerrotaan pelikehityksen vaiheet sekä miten teoriaosuutta on hyödynnetty pelikehityksessä. Oppaassa kuvataan tasosuunnittelun vaiheet sekä käytännönohjeita suunnittelun toteutukseen. Lisäksi syvennytään tarkemmin eri elementteihin, joiden avulla voidaan vaikuttaa pelikokemukseen. Opas antaa hyvän perusymmärryksen siitä, millaisia asioita pelikehityksessä tulee huomioida pelikokemuksen näkökulmasta. Kehittämistyön osalta pohditaan teoriaosuudessa mainittujen elementtien toteutumista kehitetyssä pelissä. Kehittämistyö ei teoriaosuuden tietoja mukaillen ole hyvin onnistunut, mutta teoriaosuuden tiedot ovat hyödyllisiä ja tarjoavat lukuisia jatkokehitysideoita.
Työn tilaaja on Xamk Game Studios. Toimeksiantaja saa työstä oppaan, jota on mahdollista hyödyntää apuna tasosuunnittelussa. Opas ei rajoitu ainoastaan 2D-tasohyppelypelin tasosuunnitteluun, vaan se on sovellettavissa myös muiden genrejen peleille.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistutkimuksena. Tutkimus jakaantui teoriaosaan ja kehittämistyöhön. Teoriaosassa tutkittiin tasosuunnittelua mutta myös yleisesti pelikokemukseen vaikuttavia asioita. Pelikehityksessä pelkän tason suunnittelu ei ole riittävää, vaan peli täytyy suunnitella kokonaisuutena.
Tuloksena saatiin 2D-tasohyppelypeli ja opas tasosuunnitteluun. Kehittämistyön osalta kerrotaan pelikehityksen vaiheet sekä miten teoriaosuutta on hyödynnetty pelikehityksessä. Oppaassa kuvataan tasosuunnittelun vaiheet sekä käytännönohjeita suunnittelun toteutukseen. Lisäksi syvennytään tarkemmin eri elementteihin, joiden avulla voidaan vaikuttaa pelikokemukseen. Opas antaa hyvän perusymmärryksen siitä, millaisia asioita pelikehityksessä tulee huomioida pelikokemuksen näkökulmasta. Kehittämistyön osalta pohditaan teoriaosuudessa mainittujen elementtien toteutumista kehitetyssä pelissä. Kehittämistyö ei teoriaosuuden tietoja mukaillen ole hyvin onnistunut, mutta teoriaosuuden tiedot ovat hyödyllisiä ja tarjoavat lukuisia jatkokehitysideoita.