Kertakatetrointi sairaalaolosuhteissa
Myllymäki, Moona; Rantanen, Jenna (2024)
Myllymäki, Moona
Rantanen, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403063938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403063938
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli tehdä opinnäytetyönä opetusvideo kertakatetroinnista LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Opetusvideon tavoitteena oli tukea opiskelijoiden oppimista kertakatetroinnista, erilaiset oppimistyylit huomioiden. Opetusvideossa tuetaan eri oppimistyylejä selostuksen ja tekstityksen avulla. Opinnäytetyön tilaajana oli LAB-ammattikorkeakoulu.
Opetusvideossa käymme läpi syitä, miksi katetrointiin yleensä päädytään, katetroinnin eri vaiheita, mahdollisia katetroinnin haasteita/komplikaatioita, sekä aseptista toimintaa. Opetusvideossa on käytetty teoreettista ja tutkimusnäyttöön perustuvaan tietoa. Tämä tietopohja tuodaan esille opinnäytetyön kirjallisessa raportissa. Lisäksi raportissa kerrotaan virtsanerityselimistöstä ja sen toiminnasta, opetusvideosta pedagogisena opetusvälineenä, sekä opinnäytetyöprosessista, mikä sisältää opinnäytetyön suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheen.
Opetusvideo on tarkoitus saada LAB-ammattikorkeakoulun opettajien käyttöön, tukemaan sairaanhoitajaopiskelijoiden katetroinnin käytännön harjoittelua, sekä tietopohjaa. Kävimme esittelemässä työmme sairaanhoitajakoulutuksen aloittaneiden maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kliinisen hoitotyön tunnilla. Kaikki opiskelijat täyttivät tekemämme sähköisen kyselykaavakkeen, jonka jälkeen he pääsivät käytännössä harjoittelemaan katetrointia. Kyselystä saadun palautteen pohjalta päästiin viimeistelemään opinnäytetyön raportti.
Kysely toteutettiin vain 12:sta sairaanhoitajaopiskelijalle, joten otanta oli hyvin pieni. Opiskelijoiden lisäksi myös opettajat antoivat palautetta ja kehitysehdotuksia videosta. Opettajien palautteiden toteuttaminen olisi vaatinut opetusvideon osittaisen uudelleen kuvaamisen, mikä ei käytännön syistä ollut mahdollista. Video hyväksyttiin kuitenkin myös sellaiseen opetuskäyttöön ja opiskelijoista suurin osa koki videon näkemisen jälkeen helpommaksi lähteä harjoittelemaan katetrointia ja sen edistäneen heidän oppimistaan.
Opetusvideossa käymme läpi syitä, miksi katetrointiin yleensä päädytään, katetroinnin eri vaiheita, mahdollisia katetroinnin haasteita/komplikaatioita, sekä aseptista toimintaa. Opetusvideossa on käytetty teoreettista ja tutkimusnäyttöön perustuvaan tietoa. Tämä tietopohja tuodaan esille opinnäytetyön kirjallisessa raportissa. Lisäksi raportissa kerrotaan virtsanerityselimistöstä ja sen toiminnasta, opetusvideosta pedagogisena opetusvälineenä, sekä opinnäytetyöprosessista, mikä sisältää opinnäytetyön suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheen.
Opetusvideo on tarkoitus saada LAB-ammattikorkeakoulun opettajien käyttöön, tukemaan sairaanhoitajaopiskelijoiden katetroinnin käytännön harjoittelua, sekä tietopohjaa. Kävimme esittelemässä työmme sairaanhoitajakoulutuksen aloittaneiden maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kliinisen hoitotyön tunnilla. Kaikki opiskelijat täyttivät tekemämme sähköisen kyselykaavakkeen, jonka jälkeen he pääsivät käytännössä harjoittelemaan katetrointia. Kyselystä saadun palautteen pohjalta päästiin viimeistelemään opinnäytetyön raportti.
Kysely toteutettiin vain 12:sta sairaanhoitajaopiskelijalle, joten otanta oli hyvin pieni. Opiskelijoiden lisäksi myös opettajat antoivat palautetta ja kehitysehdotuksia videosta. Opettajien palautteiden toteuttaminen olisi vaatinut opetusvideon osittaisen uudelleen kuvaamisen, mikä ei käytännön syistä ollut mahdollista. Video hyväksyttiin kuitenkin myös sellaiseen opetuskäyttöön ja opiskelijoista suurin osa koki videon näkemisen jälkeen helpommaksi lähteä harjoittelemaan katetrointia ja sen edistäneen heidän oppimistaan.