Vaikuttajan seuraajien reagointi kaupallisiin yhteistöihin Instagramissa ja TikTokissa
Simberg, Carolina (2024)
Simberg, Carolina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403073961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403073961
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on yleistynyt ja tehokas tapa markkinoida, kun ihmiset viettävät yhä enenevissä määrin aikaansa sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajamarkkinoinnissa brändeillä on mahdollisuus tavoittaa kuluttajia eri tarkoituksissa. Sillä on mahdollista tavoittaa tarkka, pieni kohderyhmä, jolle yrityksen tuotteet/palvelut olisivat kiinnostavia, tai suuria ihmisjoukkoja yleisemmin. Vaikuttajamarkkinoinnissa mainostamisen tekee kohderyhmälle tuttu henkilö, jonka suositus ja kokemus ovat seuraajille samaistuttavia. Tästä syystä vaikuttajamarkkinointi on tehokas markkinoinnin keino.
Instagram on jo vakiinnuttanut paikkansa vaikuttajien keskuudessa, mutta se on saanut viime vuosina rinnalleen kilpailijan TikTokista, jonka suosio sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa on kasvanut räjähdysmäisesti. Vaikuttajayhteistyöt ovat toistaiseksi yleisempiä Instagramissa kuin TikTokissa, mutta TikTok kuroo Instagramin saamaa etumatkaa tässäkin asiassa umpeen koko ajan. TikTokissa on vielä toistaiseksi paljon nuorempaa käyttäjäkuntaa kuin Instagramissa, mutta myös tämä eroavaisuus on muutoksen alla, eikä TikTok ole enää vuonna 2024 vain teinien ja nuorien aikuisten käytössä.
Tämä opinnäytetyö tutkii kuinka kaupalliset yhteistyöt voidaan optimoida niin, että mahdollisimman moni vaikuttajan seuraaja reagoi julkaisuun ja ostaa vaikuttajan mainostaman tuotteen/palvelun. Tutkimus rajattiin kaikista sosiaalisen median kanavista käsittelemään Instagramia ja TikTokia. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka avoimet vastauskentät tarjosivat lisäsyvyyttä vastaajien näkökulmiin kaupallisista yhteistöistä. Kyselyyn vastasi yhteensä 2376 sosiaalisen median käyttäjää, ja vaikuttajien seuraajaa kesäkuusta elokuuhun vuonna 2023.
Kyselytutkimuksen tulokset paljastivat, että iällä on paljon merkitystä siinä, kuinka seuraaja reagoi erilaisiin julkaisuihin. Esimerkiksi vinkit toimivat erinomaisesti nuorempiin vastaajiin, mutta vanhemmat vastaajat eivät välittäneet vinkeistä yhtä paljon. Koulutustaustalla ja perhekoolla oli joko hyvin vähän tai ei ollenkaan merkitystä siihen, kuinka todennäköisesti vastaaja reagoi kaupalliseen yhteistyöhön. Kaupalliseen julkaisuun kyselytutkimuksen mukaan reagoitiin sekä Instagramissa että TikTokissa todennäköisemmin, mikäli vaikuttajalla ei ollut kaupallisia julkaisuja liian usein, kuvat ovat kauniita, videokuva on laadukkaasti tuotettu, niissä on huumoria, resepti tai vinkki. Vastausten perusteella on pääteltävissä myös, että vaikuttajan tulisi pysyä uskollisena omalle brändilleen, ja pysyä samaistuttavana seuraajakunnalleen.
Instagram on jo vakiinnuttanut paikkansa vaikuttajien keskuudessa, mutta se on saanut viime vuosina rinnalleen kilpailijan TikTokista, jonka suosio sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa on kasvanut räjähdysmäisesti. Vaikuttajayhteistyöt ovat toistaiseksi yleisempiä Instagramissa kuin TikTokissa, mutta TikTok kuroo Instagramin saamaa etumatkaa tässäkin asiassa umpeen koko ajan. TikTokissa on vielä toistaiseksi paljon nuorempaa käyttäjäkuntaa kuin Instagramissa, mutta myös tämä eroavaisuus on muutoksen alla, eikä TikTok ole enää vuonna 2024 vain teinien ja nuorien aikuisten käytössä.
Tämä opinnäytetyö tutkii kuinka kaupalliset yhteistyöt voidaan optimoida niin, että mahdollisimman moni vaikuttajan seuraaja reagoi julkaisuun ja ostaa vaikuttajan mainostaman tuotteen/palvelun. Tutkimus rajattiin kaikista sosiaalisen median kanavista käsittelemään Instagramia ja TikTokia. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka avoimet vastauskentät tarjosivat lisäsyvyyttä vastaajien näkökulmiin kaupallisista yhteistöistä. Kyselyyn vastasi yhteensä 2376 sosiaalisen median käyttäjää, ja vaikuttajien seuraajaa kesäkuusta elokuuhun vuonna 2023.
Kyselytutkimuksen tulokset paljastivat, että iällä on paljon merkitystä siinä, kuinka seuraaja reagoi erilaisiin julkaisuihin. Esimerkiksi vinkit toimivat erinomaisesti nuorempiin vastaajiin, mutta vanhemmat vastaajat eivät välittäneet vinkeistä yhtä paljon. Koulutustaustalla ja perhekoolla oli joko hyvin vähän tai ei ollenkaan merkitystä siihen, kuinka todennäköisesti vastaaja reagoi kaupalliseen yhteistyöhön. Kaupalliseen julkaisuun kyselytutkimuksen mukaan reagoitiin sekä Instagramissa että TikTokissa todennäköisemmin, mikäli vaikuttajalla ei ollut kaupallisia julkaisuja liian usein, kuvat ovat kauniita, videokuva on laadukkaasti tuotettu, niissä on huumoria, resepti tai vinkki. Vastausten perusteella on pääteltävissä myös, että vaikuttajan tulisi pysyä uskollisena omalle brändilleen, ja pysyä samaistuttavana seuraajakunnalleen.