Tekoälyä hyödyntävät verkko-oppimisalustat
Hallivuori, Cristian (2024)
Hallivuori, Cristian
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403063924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403063924
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syventyy tekoälyn rooliin ja potentiaaliin verkko-oppimisalustoilla. Työssä tarkastellaan, miten nykyteknologia mahdollistaa tekoälyn integroinnin verkko-opetukseen, ja mitä seikkoja tulee huomioida, kun suunnitellaan ja toteutetaan tekoälyyn pohjautuvia oppimisympäristöjä. Työssä pohditaan myös tekoälyn nykyisiä mahdollisuuksia ja rajoituksia sekä teknisiä ja taloudellisia tekijöitä, jotka määrittävät sen toimintaa ja soveltuvuutta verkko-oppimisessa.
Opinnäytetyö korostaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun tärkeyttä verkko-oppimisalustojen kehittämisessä ja ehdottaa tapoja, joilla tekoälyä voidaan käyttää oppimiskokemuksen parantamiseen henkilökohtaistamalla oppimispolkuja, automati-soimalla arviointeja ja luomalla interaktiivisia oppimiselementtejä. Lopuksi työ tarjoaa suosituksia ja käytännön vinkkejä tekoälyyn pohjautuvien oppimisalustojen suunnittelijoille ja toteuttajille.
Työn tavoitteena on tarjota kattava näkemys tekoälyn nykytilasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista verkko-oppimisessa, kannustaen lukijaa pohtimaan ja hyödyntämään tekoälyn tarjoamia uusia mahdollisuuksia opetuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyö korostaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun tärkeyttä verkko-oppimisalustojen kehittämisessä ja ehdottaa tapoja, joilla tekoälyä voidaan käyttää oppimiskokemuksen parantamiseen henkilökohtaistamalla oppimispolkuja, automati-soimalla arviointeja ja luomalla interaktiivisia oppimiselementtejä. Lopuksi työ tarjoaa suosituksia ja käytännön vinkkejä tekoälyyn pohjautuvien oppimisalustojen suunnittelijoille ja toteuttajille.
Työn tavoitteena on tarjota kattava näkemys tekoälyn nykytilasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista verkko-oppimisessa, kannustaen lukijaa pohtimaan ja hyödyntämään tekoälyn tarjoamia uusia mahdollisuuksia opetuksen kehittämisessä.