ADHD- lapsen ja nuoren tukitoimien hyödyt
Määttänen, Laura; Pihl, Alexandra (2024)
Määttänen, Laura
Pihl, Alexandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403063905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403063905
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli selvittää sekä koota yhteen, mitä hyötyä ADHD:n tukitoimista on lapsille ja nuorille. Tuotiin esille eri tukimuotoja ja niiden vaikuttavuutta lapsiin ja nuoriin.
Toimeksiantajana toimii Vaasan ammattikorkeakoulu. Aineistoja on kerätty eri tietokannoista kuten Pubmed, Cinahl, Google scholar sekä Medic. Katsaukseen valikoitui 12 eri tutkimusta, jotka induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä todettiin sopiviksi tähän opinnäytetyöhön. Teemoiksi muodostuivat liikunta, mindfulness, lääkitys, koulun ja opettajien tarjoamat tukimuodot.
Tutkimustulokset osoittivat, että ADHD- lapsille ja nuorille suunnatuilla tukitoimilla on lähinnä positiivisia vaikutuksia. Keskeisiä oireita ADHD:ssä ovat tarkkaamottomuuden, impulsiivisuuden sekä ylivilkkauden oireet. Tukitoimilla voidaan nähdä erityisen hyviä tuloksia tarkkaavaisuuden sekä keskittymiskyvyn suhteen. This bachelor´s thesis is a literature review. The goal was to find out how children and adolescents with ADHD benefit from the support they have received. This bachelor´s thesis presents different forms of support and the impact on children and adolescents.
The client organization of this bachelor´s thesis was Vaasa University of Applied Sciences. The material was collected from different databases like PubMed, Cinahl, Google scholar and Medic. Twelve different studies were selected for this bachelor´s thesis. These studies were analyzed with inductive content analysis. The themes were physical exercise, mindfulness, medication, and support that school and teachers offer.
The results showed that the support offered to ADHD children and adolescents has mainly positive effects. The main symptoms of ADHD are attention deficiency, impulsivity, and hyperactivity symptoms. These support actions showed very good results on attention and focus problems.
Toimeksiantajana toimii Vaasan ammattikorkeakoulu. Aineistoja on kerätty eri tietokannoista kuten Pubmed, Cinahl, Google scholar sekä Medic. Katsaukseen valikoitui 12 eri tutkimusta, jotka induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä todettiin sopiviksi tähän opinnäytetyöhön. Teemoiksi muodostuivat liikunta, mindfulness, lääkitys, koulun ja opettajien tarjoamat tukimuodot.
Tutkimustulokset osoittivat, että ADHD- lapsille ja nuorille suunnatuilla tukitoimilla on lähinnä positiivisia vaikutuksia. Keskeisiä oireita ADHD:ssä ovat tarkkaamottomuuden, impulsiivisuuden sekä ylivilkkauden oireet. Tukitoimilla voidaan nähdä erityisen hyviä tuloksia tarkkaavaisuuden sekä keskittymiskyvyn suhteen.
The client organization of this bachelor´s thesis was Vaasa University of Applied Sciences. The material was collected from different databases like PubMed, Cinahl, Google scholar and Medic. Twelve different studies were selected for this bachelor´s thesis. These studies were analyzed with inductive content analysis. The themes were physical exercise, mindfulness, medication, and support that school and teachers offer.
The results showed that the support offered to ADHD children and adolescents has mainly positive effects. The main symptoms of ADHD are attention deficiency, impulsivity, and hyperactivity symptoms. These support actions showed very good results on attention and focus problems.