Alahattulevyn testausmenettelyn tarkastelu
Al-Marayati, Salih (2024)
Al-Marayati, Salih
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403053878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403053878
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Norsepower Oy Ltd:lle. Tutkimustyön tavoitteena oli analysoida yrityksen testiroottoripurjeessa suoritettavaa alahattulevyn testausta Naantalissa. Opinnäytetyön päätavoitteena on dokumentoida testausmenettely ja datankeruumenetelmät sekä tutkia datan analysointistrategioita, nojautuen julkaistuihin tutkimuksiin. Lisäksi tässä opinnäytetyössä dokumentoidaan kokeiden materiaalikustannukset sekä kustannusarviot.
Roottoripurje on mekaaninen tuulen voimalla toimiva propulsiojärjestelmä aluksille. Roottoripurje koostuu hiilikuitusylinteristä, joka pyörii terästornin ympärillä sähkömoottorin avulla. Roottoripurjeen toimintaperiaate perustuu Magnus-efektin hyödyntämiseen, mikä luo paine-eron roottoripurjeen ympärille. Sylinterin päälle asetetaan hattulevy, jotta paine purjeen ympärillä saadaan pysymään. Tutkimukset osoittavat, että roottoripurjeen yläosa tuottaa suurimman osan voimasta, joka työntää alusta eteenpäin. Tämä johtuu siitä, että purjeen alaosassa ei ole hattulevyä. Tästä syystä Norsepower on aloittanut käytännön kokeilut arvioidakseen teorian tehokkuutta täysmittaisella roottoripurjeella.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että testausmenetelmässä on useita puutteita, jotka liittyvät pääasiassa testipaikkaan ja järjestelyyn sekä tiettyjen antureiden riittämättömään määrään. Haasteista huolimatta opinnäytetyö on löytänyt tehokkaita keinoja näiden ongelmien ratkaisemiseksi datan analysointivaiheessa.
Roottoripurje on mekaaninen tuulen voimalla toimiva propulsiojärjestelmä aluksille. Roottoripurje koostuu hiilikuitusylinteristä, joka pyörii terästornin ympärillä sähkömoottorin avulla. Roottoripurjeen toimintaperiaate perustuu Magnus-efektin hyödyntämiseen, mikä luo paine-eron roottoripurjeen ympärille. Sylinterin päälle asetetaan hattulevy, jotta paine purjeen ympärillä saadaan pysymään. Tutkimukset osoittavat, että roottoripurjeen yläosa tuottaa suurimman osan voimasta, joka työntää alusta eteenpäin. Tämä johtuu siitä, että purjeen alaosassa ei ole hattulevyä. Tästä syystä Norsepower on aloittanut käytännön kokeilut arvioidakseen teorian tehokkuutta täysmittaisella roottoripurjeella.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että testausmenetelmässä on useita puutteita, jotka liittyvät pääasiassa testipaikkaan ja järjestelyyn sekä tiettyjen antureiden riittämättömään määrään. Haasteista huolimatta opinnäytetyö on löytänyt tehokkaita keinoja näiden ongelmien ratkaisemiseksi datan analysointivaiheessa.