Mitä haluaisitte lukea? : Asiakaskysely kirjastoauto Ykän asiakkaille.
Korhonen, Jenni (2014)
Korhonen, Jenni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815910
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitä kirjastoauto Ykän uudistunut asiakaskunta toivoi kyseisen kirjastoauton kokoelmalta. Vuoden 2014 alussa Seinäjoelta lakkautettiin Hyllykallion kirjasto, sekä Viitalan, Kihniänkylän, Kouran ja Haapaluoman lainausasemat. Näiden lakkautettujen yksikköjen asiakkaita palvelemaan velvoitettiin Seinäjoen kaksi kirjastoautoa Sepe ja Ykä. Uudistuneella asiakaskunnalla voi olla toiveita auton kokoelmiin. Tämän asian selvittäminen on tärkeää, jotta myös uudet asiakkaat olisivat tyytyväisiä kokoelmaan. Se miten tyytyväisiä asiakkaat ovat, vaikuttaa suoraan myös auton kävijämääriin. Seinäjoelle tullaan hankkimaan uusi kirjastoauto aikansa palvelleen Sepen tilalle vuoden 2015 aikana. Työn toimeksiantajana toimii Seinäjoen pääkirjasto.
Tutkimus toteutettiin asiakkaille räätälöidyn kyselylomakkeen avulla, joka oli asiakkaiden vapaasti täytettävänä kirjastoauto Ykässä, Ylistaron kirjastossa sekä Seinäjoen pääkirjaston asiakaspalvelutiskillä. Kysely oli suunnattu kirjastoauto Ykän asiakkaille. Kysely toteutettiin pääasiallisesti huhtikuussa 2014, jolloin kyselylomake oli asiakkaiden vapaasti saatavilla Ykässä, mutta Ylistaron kirjastossa sekä Seinäjoen pääkirjastossa lomake oli saatavilla elokuun puoleen väliin. Kyselylomakkeella saatuja tuloksia analysoitiin Webropol -ohjelmalla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa valotetaan kirjastoautotoiminnan historiaa sen syntyajoista tähän päivään sekä otetaan pieni katsaus kirjastoautojen tulevaisuuteen. Kyselyyn tuli kaiken kaikkiaan vain 35 vastausta, joten vastausprosentti jäi alhaiseksi ja tämän tutkimuksen perusteella ei ole järkevää tehdä suurempia yleistyk-siä.
Kyselyn tuloksista selviää että asiakkaat ovat auton toimintaan ja henkilökuntaan tyytyväisiä. Kokoelmaan toivottiin lisää vaihtelevuutta ja lisää AV-aineistoa. Kaunokirjallisuuden puolelta suosituimpia olivat dekkarit ja tietokirjoista koti & asuminen sekä luontoaiheiset kirjat. Myös lastenaineisto oli Ykässä suosittua. Tämän tutkimuksen perusteella kokoelmassa on hieman korjattavaa asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin asiakkaille räätälöidyn kyselylomakkeen avulla, joka oli asiakkaiden vapaasti täytettävänä kirjastoauto Ykässä, Ylistaron kirjastossa sekä Seinäjoen pääkirjaston asiakaspalvelutiskillä. Kysely oli suunnattu kirjastoauto Ykän asiakkaille. Kysely toteutettiin pääasiallisesti huhtikuussa 2014, jolloin kyselylomake oli asiakkaiden vapaasti saatavilla Ykässä, mutta Ylistaron kirjastossa sekä Seinäjoen pääkirjastossa lomake oli saatavilla elokuun puoleen väliin. Kyselylomakkeella saatuja tuloksia analysoitiin Webropol -ohjelmalla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa valotetaan kirjastoautotoiminnan historiaa sen syntyajoista tähän päivään sekä otetaan pieni katsaus kirjastoautojen tulevaisuuteen. Kyselyyn tuli kaiken kaikkiaan vain 35 vastausta, joten vastausprosentti jäi alhaiseksi ja tämän tutkimuksen perusteella ei ole järkevää tehdä suurempia yleistyk-siä.
Kyselyn tuloksista selviää että asiakkaat ovat auton toimintaan ja henkilökuntaan tyytyväisiä. Kokoelmaan toivottiin lisää vaihtelevuutta ja lisää AV-aineistoa. Kaunokirjallisuuden puolelta suosituimpia olivat dekkarit ja tietokirjoista koti & asuminen sekä luontoaiheiset kirjat. Myös lastenaineisto oli Ykässä suosittua. Tämän tutkimuksen perusteella kokoelmassa on hieman korjattavaa asiakkaiden näkökulmasta.