Onerva viestintäsovellus omaisten näkökulmasta
Mäkilä, Virpi; Välimäki, Anni (2024)
Mäkilä, Virpi
Välimäki, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403043717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403043717
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme paneuduttiin Onerva viestintäsovelluksen käyttöön omaisten näkökulmasta. Opinnäytetyön tilaajana toimii Satakunnan hyvinvointialue, mutta rajaamisen vuoksi työ toteutettiin Rauman kotihoidossa. Työn tavoitteena oli saada sovelluksen ja sen käyttäjän kokemuksesta tietoa, sekä lisätä omaisyhteistyötä kotihoidossa. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa organisaatiota kehittämään omaisyhteistyötä, mutta myös motivoida hoitohenkilökuntaa ja omaisia sovelluksen käyttämiseen. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: Minkälaisia käyttäjäkokemuksia omaisilla on Onerva viestintäsovelluksesta?
Yhteiskunta on kovaa vauhtia kehittymässä kohti digitalisaatiota. Onervan kaltaisia viestintäsovelluksia ei toistaiseksi ole muita. Onerva on täysin tietoturvallinen ja sen kautta voidaan viestiä kuulumisia, kuvia, mutta myös hoitoon ja terveyteen liittyviä asioita. Sovelluksen avulla voidaan tavoittaa useampi henkilö yhdellä viestillä, mikä mahdollistaa omaisten paremman osallisuuden. Tutkimuksessa ilmenee omaisyhteistyön merkitys osana hoitotyötä.
Työ tehtiin laadullisena tutkimuksena ja haastattelut toteutimme puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Osa haastatteluista tehtiin teknologiaa hyödyntäen etäyhteytenä Teamsissa ja osa kasvotusten haastateltavan kotona. Haastateltavia oli 4 ja jokainen omasi sukulaissuhteen hoidettavaan.
Tutkimustuloksista nousivat käsitteet osallistaminen ja asiakaskokemus. Omaiset kokivat sovelluksen myötä tulleensa paremmin huomioiduksi osana hoitotiimiä ja hoidettavan edustajana. Toimiva omaisyhteistyö vaatii molemmin puolista sitoutumista. Pääasiassa omaiset olivat tyytyväisiä itse sovellukseen, mutta toivoivat hoitajilta enemmän aktiivisuutta sovelluksen käyttämiseen. Haastateltaessa ilmeni niin positiivisia, kuin negatiivisiakin asiakaskokemuksia. Hoitajien tavoitettavuus koettiin tärkeäksi ja helpottuneen sovelluksen myötä. Sovelluksen käyttöönotossa ilmeni joitakin haasteita. Tiedon kulun koettiin kuitenkin parantuneen sovelluksen avulla ja hoitajat koettiin tulleen tutummiksi. Varsinaisia odotuksia sovelluksen käytöstä ei omaisilla ollut. Tutkimuksessa paneuduttiin itse sovelluksen lisäksi niin omaisyhteistyöhön, digitalisaatioon, viestintään ja näiden lisäksi myös tärkeään asiaan eli tietoturvaan.
Yhteiskunta on kovaa vauhtia kehittymässä kohti digitalisaatiota. Onervan kaltaisia viestintäsovelluksia ei toistaiseksi ole muita. Onerva on täysin tietoturvallinen ja sen kautta voidaan viestiä kuulumisia, kuvia, mutta myös hoitoon ja terveyteen liittyviä asioita. Sovelluksen avulla voidaan tavoittaa useampi henkilö yhdellä viestillä, mikä mahdollistaa omaisten paremman osallisuuden. Tutkimuksessa ilmenee omaisyhteistyön merkitys osana hoitotyötä.
Työ tehtiin laadullisena tutkimuksena ja haastattelut toteutimme puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Osa haastatteluista tehtiin teknologiaa hyödyntäen etäyhteytenä Teamsissa ja osa kasvotusten haastateltavan kotona. Haastateltavia oli 4 ja jokainen omasi sukulaissuhteen hoidettavaan.
Tutkimustuloksista nousivat käsitteet osallistaminen ja asiakaskokemus. Omaiset kokivat sovelluksen myötä tulleensa paremmin huomioiduksi osana hoitotiimiä ja hoidettavan edustajana. Toimiva omaisyhteistyö vaatii molemmin puolista sitoutumista. Pääasiassa omaiset olivat tyytyväisiä itse sovellukseen, mutta toivoivat hoitajilta enemmän aktiivisuutta sovelluksen käyttämiseen. Haastateltaessa ilmeni niin positiivisia, kuin negatiivisiakin asiakaskokemuksia. Hoitajien tavoitettavuus koettiin tärkeäksi ja helpottuneen sovelluksen myötä. Sovelluksen käyttöönotossa ilmeni joitakin haasteita. Tiedon kulun koettiin kuitenkin parantuneen sovelluksen avulla ja hoitajat koettiin tulleen tutummiksi. Varsinaisia odotuksia sovelluksen käytöstä ei omaisilla ollut. Tutkimuksessa paneuduttiin itse sovelluksen lisäksi niin omaisyhteistyöhön, digitalisaatioon, viestintään ja näiden lisäksi myös tärkeään asiaan eli tietoturvaan.