Työnopastuksen vaikutus sisäiseen työnantajamielikuvaan uuden työntekijän näkökulmasta
Pulkkinen, Jasmin (2024)
Pulkkinen, Jasmin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403013679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403013679
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, onko uuden työntekijän saamalla työnopastuksella merkitystä sisäiseen työnantajamielikuvaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada yrityksille tietoa siitä, onko työnopastuksen laadulla vaikutusta työntekijän muodostamaan työnantajamielikuvaan, ja jos on, kuinka työnopastusta voitaisiin kehittää työntekijäystävällisemmäksi uuden työntekijän näkökulmasta. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan uusia, alle kuusi kuukautta keskisuuressa tai suuressa yrityksessä työskennellyttä henkilöä, jotka ovat saaneet henkilökohtaista opastusta työhön.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin perehdytystä ja työnopastusta sekä työnopastuksen hyötyjä ja heikkouksia. Tietoperustan toinen pääluku käsitteli sisäistä työnantajamielikuvaa ja sitä, mikä sen syntyyn vaikuttaa ja kuinka sitä voidaan kehittää.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin kuutta vapaaehtoisesti tutkimukseen osallistunutta uutta työntekijää. Haastattelut toteutettiin alkutalven 2023 aikana ja analysoitiin vuoden 2024 alussa yleiskielisellä litterointimenetelmällä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, että työnopastuksen laadulla ja etenkin työnopastajan tyylillä opastaa on vaikutusta uuden työntekijän kuvaan työnantajasta. Tutkimustulosten ansiosta yrityksille saatiin kehityskohteita ja parannusehdotuksia työnopastukseen, kuten omien koulutusten luominen työnopastajille.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin perehdytystä ja työnopastusta sekä työnopastuksen hyötyjä ja heikkouksia. Tietoperustan toinen pääluku käsitteli sisäistä työnantajamielikuvaa ja sitä, mikä sen syntyyn vaikuttaa ja kuinka sitä voidaan kehittää.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin kuutta vapaaehtoisesti tutkimukseen osallistunutta uutta työntekijää. Haastattelut toteutettiin alkutalven 2023 aikana ja analysoitiin vuoden 2024 alussa yleiskielisellä litterointimenetelmällä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, että työnopastuksen laadulla ja etenkin työnopastajan tyylillä opastaa on vaikutusta uuden työntekijän kuvaan työnantajasta. Tutkimustulosten ansiosta yrityksille saatiin kehityskohteita ja parannusehdotuksia työnopastukseen, kuten omien koulutusten luominen työnopastajille.