Apteekkikosmetiikan kuluttajakäyttäytyminen Suomessa
Blom, Marianna (2024)
Blom, Marianna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263477
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä liittyen kosmetiikkatuotteiden ostamiseen apteekeissa. Työn tavoitteena oli selvittää, miksi kuluttaja valitsee kosmetiikan ostopaikakseen apteekin. Työn toimeksiantaja ja yhteistyökumppanina toimi suomalainen maahantuonnin yritys. Teoriaosuus käsittelee apteekkitoimintaa ja kosmetiikkamarkkinoita Suomessa, kuluttajien ostoprosessia sekä kuluttajakäyttäytymistä.
Tutkimusosio toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena sähköisesti. Kysely luotiin Microsoft Forms -ohjelmalla. Kysely jaettiin yhden apteekin sosiaalisen median kanavissa ja kahdessa kosmetiikkaa käsittelevässä sekä muuhun vapaa-ajan harrastustoimintaan liittyvässä sosiaalisen median ryhmässä. Kyselyyn vastasi yhteensä 233 henkilöä. Tutkimuksen perusteella apteekissa asioivien kuluttajien elämäntyyleissä korostuivat tavanomaisuus, rentous ja sosiaalisuus. Kuluttajat tekevät ostopäätöksiä taloudellisesti ja ovat hintatietoisia ostajia. Apteekin asiakkaat tekevät kosmetiikkaostoksia parin kuukauden välein ja pitävät apteekkia luotettavana paikkana ostaa kosmetiikkaa. Apteekkiin suunnataan kosmetiikkaostoksille tutkimuksen mukaan pääosin sen vuoksi, ettei haluttua tuotetta ole saatavilla muualla. Merkittävimpiä syitä apteekkikosmetiikan valinnalle olivat tuotteen ominaisuudet ja hinta sekä se, että kuluttajat olivat ostaneet kosmetiikkaa apteekista aiemmin. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista koki, että apteekkikosmetiikka on laadukkaampaa kuin päivittäistavarakaupoissa myytävä kosmetiikka. Suosituimpia kosmetiikkatuotekategorioita ovat kasvovoiteet, aurinkosuojavoiteet ja -tuotteet, vartalovoiteet sekä kasvojen puhdistustuotteet. Tutkimuksen perusteella kosmetiikan mainontaan ja henkilökunnan tietämykseen voitaisiin panostaa nykyistä enemmän. Lisäksi voidaan todeta, että apteekkia pidetään luotettavana jakelukanavana ja apteekkikosmetiikkaa ostetaan sen laadukkuuden ja herkälle iholle sopivuuden vuoksi.
Tutkimusosio toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena sähköisesti. Kysely luotiin Microsoft Forms -ohjelmalla. Kysely jaettiin yhden apteekin sosiaalisen median kanavissa ja kahdessa kosmetiikkaa käsittelevässä sekä muuhun vapaa-ajan harrastustoimintaan liittyvässä sosiaalisen median ryhmässä. Kyselyyn vastasi yhteensä 233 henkilöä. Tutkimuksen perusteella apteekissa asioivien kuluttajien elämäntyyleissä korostuivat tavanomaisuus, rentous ja sosiaalisuus. Kuluttajat tekevät ostopäätöksiä taloudellisesti ja ovat hintatietoisia ostajia. Apteekin asiakkaat tekevät kosmetiikkaostoksia parin kuukauden välein ja pitävät apteekkia luotettavana paikkana ostaa kosmetiikkaa. Apteekkiin suunnataan kosmetiikkaostoksille tutkimuksen mukaan pääosin sen vuoksi, ettei haluttua tuotetta ole saatavilla muualla. Merkittävimpiä syitä apteekkikosmetiikan valinnalle olivat tuotteen ominaisuudet ja hinta sekä se, että kuluttajat olivat ostaneet kosmetiikkaa apteekista aiemmin. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista koki, että apteekkikosmetiikka on laadukkaampaa kuin päivittäistavarakaupoissa myytävä kosmetiikka. Suosituimpia kosmetiikkatuotekategorioita ovat kasvovoiteet, aurinkosuojavoiteet ja -tuotteet, vartalovoiteet sekä kasvojen puhdistustuotteet. Tutkimuksen perusteella kosmetiikan mainontaan ja henkilökunnan tietämykseen voitaisiin panostaa nykyistä enemmän. Lisäksi voidaan todeta, että apteekkia pidetään luotettavana jakelukanavana ja apteekkikosmetiikkaa ostetaan sen laadukkuuden ja herkälle iholle sopivuuden vuoksi.