Gerontologisen päivystysasiakkaan osallisuuden edistäminen sairaalan päivystyksen asiakas- ja palveluohjauksessa
Wahlman, Minna (2024)
Wahlman, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203215
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sairaalan gerontologisen päivystysasiakkaan osallistamista aktiivisempaan rooliin oman sosiaalipalvelun suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tarkoituksena oli kehittää päivystyksen sosiaali- ja terveysalan moniammatillista yhteistyötä ja integroivan johtamisen käytänteitä asiakkaan osallistamisessa. Tavoitteena oli, että kehittämisehdotusten avulla voidaan vahvistaa sairaalan gerontologisen päivystysasiakkaan osallisuutta ja vahvistaa moniammatillista yhteistyötä integroivalla johtamisella.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmää tuplatimanttia. Palvelumuotoilun vaiheet olivat tutki ja kartoita, ymmärrä ja määrittele, kehitä ja ideoi sekä toimita ratkaisu. Tutki ja kartoita -vaiheessa selvitettiin, miten gerontologisen päivystysasiakkaan sosiaalipalvelujen tarvetta arvioidaan asiakas- ja palveluohjauksessa ja miten asiakkaan osallisuus otetaan huomioon asiakas- ja palveluohjauksen ohjeistuksissa. Ymmärrä ja määrittele -vaiheessa tarkasteltiin sairaalan gerontologisen päivystysasiakkaan osallisuutta ja osallistamisen huomioimista asiakkaan sosiaalipalvelujen palvelutarpeenarvioinnissa. Kehitä ja ideoi -vaihe jakaantui kahteen osaan. Ensin selvitettiin, millaisia ratkaisuja asiakasohjaajat ja moniammatillinen tiimi löytävät gerontologisen päivystysasiakkaan osallistamiseen omien sosiaalipalvelujen suunnittelussa. Toisessa vaiheessa tarkasteltiin, miten moniammatillisen tiimin ja asiakasohjaajien yhteistyötä vahvistetaan integroivan johtamisen avulla asiakasosallisuus huomioiden. Toimita ratkaisu -vaiheessa käytiin läpi keskeiset tulokset ja esiteltiin valmiit kehittämisehdotukset keskussairaalan ja Ratamon asiakasohjaajille ja heidän esihenkilöillensä.
Menetelminä olivat asiakasohjaajien käytössä olevien dokumenttien analysointi teemoittain, aivoriihi asiakasohjaajille, ideariihi asiakasohjaajille ja päivystyksen moniammatilliselle henkilöstölle sekä teemahaastattelu päivystyksen moniammatillisen työryhmän esihenkilöille. Opinnäytetyöstä nousi jatkokehittämisehdotuksena esille gerontologisen päivystysasiakkaan arviointiprosessin yhtenäistäminen yhdeksi arviointoprosessiksi sekä arviointityössä käytettävien työkalujen kehittäminen.
Asiasanat: asiakasohjaus, sosiaaliohjaus, osallisuus, päivystys, moniammatillisuus, ikääntyneet
Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmää tuplatimanttia. Palvelumuotoilun vaiheet olivat tutki ja kartoita, ymmärrä ja määrittele, kehitä ja ideoi sekä toimita ratkaisu. Tutki ja kartoita -vaiheessa selvitettiin, miten gerontologisen päivystysasiakkaan sosiaalipalvelujen tarvetta arvioidaan asiakas- ja palveluohjauksessa ja miten asiakkaan osallisuus otetaan huomioon asiakas- ja palveluohjauksen ohjeistuksissa. Ymmärrä ja määrittele -vaiheessa tarkasteltiin sairaalan gerontologisen päivystysasiakkaan osallisuutta ja osallistamisen huomioimista asiakkaan sosiaalipalvelujen palvelutarpeenarvioinnissa. Kehitä ja ideoi -vaihe jakaantui kahteen osaan. Ensin selvitettiin, millaisia ratkaisuja asiakasohjaajat ja moniammatillinen tiimi löytävät gerontologisen päivystysasiakkaan osallistamiseen omien sosiaalipalvelujen suunnittelussa. Toisessa vaiheessa tarkasteltiin, miten moniammatillisen tiimin ja asiakasohjaajien yhteistyötä vahvistetaan integroivan johtamisen avulla asiakasosallisuus huomioiden. Toimita ratkaisu -vaiheessa käytiin läpi keskeiset tulokset ja esiteltiin valmiit kehittämisehdotukset keskussairaalan ja Ratamon asiakasohjaajille ja heidän esihenkilöillensä.
Menetelminä olivat asiakasohjaajien käytössä olevien dokumenttien analysointi teemoittain, aivoriihi asiakasohjaajille, ideariihi asiakasohjaajille ja päivystyksen moniammatilliselle henkilöstölle sekä teemahaastattelu päivystyksen moniammatillisen työryhmän esihenkilöille. Opinnäytetyöstä nousi jatkokehittämisehdotuksena esille gerontologisen päivystysasiakkaan arviointiprosessin yhtenäistäminen yhdeksi arviointoprosessiksi sekä arviointityössä käytettävien työkalujen kehittäminen.
Asiasanat: asiakasohjaus, sosiaaliohjaus, osallisuus, päivystys, moniammatillisuus, ikääntyneet