Pressukapellipäällirakenteen suunnittelu
Rönkkö, Roope (2024)
Rönkkö, Roope
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203182
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin pressukapellipäällirakenne, jota tilaaja tulee käyttämään sahatavaran maantiekuljetuksiin. Työn tilaajana toimi kiuruvetinen kuljetusliike. Tilaaja oli kokenut, että nykyisiä päälirakenteita olisi tarve kehittää sekä toiminnaltaan että kestävyydeltään.
Työn toteutuksessa suunniteltiin tilaajalle käyttäjäystävällinen ja kestävä päällirakenne. Käyttäjäystävällisyyteen pyrittiin hydrauliikan ja pneumatiikan sovelluksilla, jotka helpottavat merkittävästi ajoneuvon lastaus- ja purkutapahtumia. Kestävyys otettiin huomioon materiaalivalinnoissa. Kyseisen tuotteen mahdollinen toteutus olisi onnistuttava normaaleissa pajaolosuhteissa eli tilaajan omistamassa hallissa, josta löytyivät työn edellyttämät valmistustekniset laitteet, kuten hitsaus- ja hiontavälineet.
Päälirakennetta suunnitellessa keskeisessä roolissa olivat materiaalitekniikka, ajoneuvohydrauliikka ja ajoneuvopneumatiikka. Suunnittelussa tuli ottaa huomioon myös Trafin määrittämät vaatimukset täysperävaunulle, jotka tuli ottaa huomioon päällirakenteen mitoissa.
Työn tuloksena saatiin valmis suunnitelma päällirakenteen suunnitteluun ja toteutukseen. Tulokseksi saatiin myös 3D-mallinnus kyseiseen tuotteeseen, jota voidaan tilaajan toimesta hyödyntää päällirakenteen toteutuksessa.
Työn toteutuksessa suunniteltiin tilaajalle käyttäjäystävällinen ja kestävä päällirakenne. Käyttäjäystävällisyyteen pyrittiin hydrauliikan ja pneumatiikan sovelluksilla, jotka helpottavat merkittävästi ajoneuvon lastaus- ja purkutapahtumia. Kestävyys otettiin huomioon materiaalivalinnoissa. Kyseisen tuotteen mahdollinen toteutus olisi onnistuttava normaaleissa pajaolosuhteissa eli tilaajan omistamassa hallissa, josta löytyivät työn edellyttämät valmistustekniset laitteet, kuten hitsaus- ja hiontavälineet.
Päälirakennetta suunnitellessa keskeisessä roolissa olivat materiaalitekniikka, ajoneuvohydrauliikka ja ajoneuvopneumatiikka. Suunnittelussa tuli ottaa huomioon myös Trafin määrittämät vaatimukset täysperävaunulle, jotka tuli ottaa huomioon päällirakenteen mitoissa.
Työn tuloksena saatiin valmis suunnitelma päällirakenteen suunnitteluun ja toteutukseen. Tulokseksi saatiin myös 3D-mallinnus kyseiseen tuotteeseen, jota voidaan tilaajan toimesta hyödyntää päällirakenteen toteutuksessa.