Kvantitatiivisten Lean Six Sigma menetelmien hyödyntäminen tilaus-toimitusprosessin kehittämisessä
Asikainen, Aleksi (2024)
Asikainen, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda raamit kohdeyrityksen valmistamien tilausohjautuvien kappaleenkäsittelylaitteiden tilaus-toimitusprosessin tehostamiseksi ja vakioimiseksi Six Sigma -ongelmanratkaisumenetelmää apuna käyttäen. Rinnakkaisena tavoitteena oli herättää keskustelua siitä, mitä organisaatio oppii nykyisestä tavastaan toimia ja miten organisaatio voisi kehittää systemaattisesti ja kokonaisvaltaisesti toimintaansa. Opinnäytetyössä käsiteltiin oleellisimmat Six Sigma -ongelmanratkaisumenetelmien periaatteet ja käsitteet sekä tilaus-toimitusprosessien avainosa-alueet. Jokaisen osa-alueen yhteydessä teoriaosuutta syvennettiin käytännön esimerkein. Tämän tutkimustyön avulla organisaatiolla on kyvykkyys selvittää prosessiensa nykytila ja niiden sisältämät virheet, määrittää perustellut täsmätoimenpiteet prosessien tehostamiseksi ja prosessivirheiden poistamiseksi sekä tarkastella prosessin kehittämisestä syntyviä vasteita. Näiden saavutettujen kykyjen myötä kohdeyritys voi luoda esimerkiksi oman kevennetyn prosessikehittämisen toimintapolun omien tarpeidensa ja käytettävissä olevien resurssiensa mukaisesti ja sitä kautta kehittää strategista ja operatiivista toimintaansa. The main aim of this thesis was to create a framework for streamlining and standardizing the order-to-delivery process of the order-driven handling positioners manufactured by the target company. The parallel goal was to spark a discussion about what the organization learns from its current way of working and how the organization could systematically and comprehensively develop its operations by using the Lean Six Sigma techniques and tools for process improvement. In the thesis, all the most essential principles and concepts of Six Sigma problem-solving methods and the key areas of order-to-delivery processes have been comprehensively reviewed. In connection with each sub-area, the theory was deepened with practical examples. With the help of this research work, the organization is able to identify the current state of its processes and the errors they may contain, to determine measures to make the processes more efficient and to eliminate process errors and to examine the responses arising from the development of the process. With these acquired capabilities, the target company can create, for example, its own streamlined process development path according to its own needs and available resources, and thereby develop its strategic and operational activities.