Yrityksen arvojen merkitys työntekijöiden sitoutuneisuuteen : case Taloushallintoalan yritys X
Suominen, Sanna; Tolonen, Johanna (2024)
Suominen, Sanna
Tolonen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402153031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402153031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, tuntevatko caseyrityksen kahden toimipisteen työntekijät yrityksen arvot, mitä ne merkitsevät heille ja miten arvot vaikuttavat työntekijöiden sitoutuneisuuteen. Opinnäytetyö koostuu alan kirjallisuuteen ja aiempiin tutkimuksiin pohjautuvasta teoriasta sekä henkilöstökyselystä.
Kyselyssä käytettiin pääasiassa kvantitatiivisia menetelmiä, mutta myös kvalitatiivisia elementtejä. Kvantitatiivinen menetelmä mahdollisti numeerisen datan keräämisen, kun taas kvalitatiivinen näkökulma syvensi ymmärrystä työntekijöiden arvoihin liittyvistä kokemuksista. Kyselylomake suunniteltiin tavoitteena saada monipuolista tietoa yrityksen arvoista ja niiden ilmentymisestä työympäristössä. Vastausprosentti oli 40,86 %, mikä viittaa kiinnostukseen osallistua kyselyyn. Tuloksien mukaan kohdeyrityksen arvot (oma-aloitteisuus, palveluhenkisyys, kumppanuus, luotettavuus) ovat kohtalaisesti sisäistyneet henkilöstön keskuudessa. Suurin osa vastaajista muisti vain yhden arvon, mikä herätti huolen arvojen viestinnästä ja sisäistämisestä. Tulokset korostavat tarvetta selkeämmälle arvojen viestinnälle ja niiden käytännön soveltamiselle päivittäiseen työhön, jotta sitoutuneisuutta voidaan vahvistaa ja organisaatiokulttuuria parantaa.
Kyselyssä käytettiin pääasiassa kvantitatiivisia menetelmiä, mutta myös kvalitatiivisia elementtejä. Kvantitatiivinen menetelmä mahdollisti numeerisen datan keräämisen, kun taas kvalitatiivinen näkökulma syvensi ymmärrystä työntekijöiden arvoihin liittyvistä kokemuksista. Kyselylomake suunniteltiin tavoitteena saada monipuolista tietoa yrityksen arvoista ja niiden ilmentymisestä työympäristössä. Vastausprosentti oli 40,86 %, mikä viittaa kiinnostukseen osallistua kyselyyn. Tuloksien mukaan kohdeyrityksen arvot (oma-aloitteisuus, palveluhenkisyys, kumppanuus, luotettavuus) ovat kohtalaisesti sisäistyneet henkilöstön keskuudessa. Suurin osa vastaajista muisti vain yhden arvon, mikä herätti huolen arvojen viestinnästä ja sisäistämisestä. Tulokset korostavat tarvetta selkeämmälle arvojen viestinnälle ja niiden käytännön soveltamiselle päivittäiseen työhön, jotta sitoutuneisuutta voidaan vahvistaa ja organisaatiokulttuuria parantaa.