Yrityskaupan vaikutukset työhyvinvointiin
Salmi, Olli (2024)
Salmi, Olli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142914
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työhyvinvoinnin kehittymistä Satakunnan Osuuskaupan ostamassa autopesulassa. Työssä selvitettiin, mitkä asiat ovat muuttuneet työhyvinvoinnissa yrityskauppojen jälkeen ja mitä parannuskohtia vielä on. Toimipisteet, joille tutkimus tehtiin, sijaitsevat Satakunnassa Porissa. Yrityskaupat tapahtuivat helmikuun alussa vuonna 2022, jolloin Satakunnan Osuuskauppa osti Autopesu J&J Oy:n liiketoiminnan. Yrityskaupan mukana Autopesu J&J Oy:n henkilökunta siirtyi lähes kokonaisuudessaan Satakunnan Osuuskaupalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Satakunnan Osuuskauppa on onnistunut kehittämään työhyvinvointia yrityskauppojen myötä. Tämän selvittämiseksi laadittiin puolistrukturoidun teemahaastattelun pohja ja kysely tehtiin henkilöstölle, joka oli pysynyt yrityskauppojen myötä edelleen Satakunnan Osuuskaupan palveluksessa.
Tuloksista selvisi Satakunnan Osuuskaupan panostaneen melko paljon uuden henkilöstönsä työhyvinvoinnin kehittämiseen erilaisilla teoilla ja koulutuksilla. Toimipisteissä tehtiin paljon parannuksia, työntekijöiden työmotivaatio oli kasvanut, kiire ja stressi olivat työntekijöiltä vähentyneet sekä työ koettiin mielekkääksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Satakunnan Osuuskauppa on onnistunut kehittämään työhyvinvointia yrityskauppojen myötä. Tämän selvittämiseksi laadittiin puolistrukturoidun teemahaastattelun pohja ja kysely tehtiin henkilöstölle, joka oli pysynyt yrityskauppojen myötä edelleen Satakunnan Osuuskaupan palveluksessa.
Tuloksista selvisi Satakunnan Osuuskaupan panostaneen melko paljon uuden henkilöstönsä työhyvinvoinnin kehittämiseen erilaisilla teoilla ja koulutuksilla. Toimipisteissä tehtiin paljon parannuksia, työntekijöiden työmotivaatio oli kasvanut, kiire ja stressi olivat työntekijöiltä vähentyneet sekä työ koettiin mielekkääksi.