Pientuottajan verkkokaupan rakentaminen ja sen markkinointi
Ruponen, Roni (2024)
Ruponen, Roni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132869
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee verkkokaupan rakentamisprosessia elintarvikealan pienyrityksessä sekä menestyvän verkkokaupan edellytyksiä ja markkinointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle verkkokauppa, kuvata rakentamisprosessin vaiheet sekä koota tietoa siitä, kuinka menestyvää verkkokauppaa voidaan ylläpitää ja kehittää. Alatavoitteena oli luoda realistinen kuva ja tiivistetty tietopaketti verkkokaupan rakentamisesta ja käyttöönotosta verkkokauppaa harkitsevalle elintarvikealan pienyritykselle.
Opinnäytetyö on jaettu neljään päälukuun, joista ensimmäinen johdattelee lukijan verkkokaupan aihepiiriin sekä esittelee opinnäytetyön rakenteen. Seuraava pääluku syventyy tietoperustan avulla verkkokaupan rakentamiseen sekä verkkokauppaan liittyvän markkinointiin ja näkyvyyteen. Kolmas pääluku keskittyy empiiriseen osuuteen, joka mukailee tietoperustan aiheita toimeksiantajayrityksen tarpeiden näkökulmasta. Neljännessä pääluvussa pohditaan verkkokaupan sekä opinnäytetyön toteutusta. Opinnäytetyö etenee luontevasti teknisistä ja aihetta alustavista aiheista lopullisen tuotoksen luoviin ratkaisuihin muodostaen näin helppolukuisen ja loogisen kokonaisuuden.
Opinnäytetyössä päätettiin syventyä verkkokauppaan liittyvään kirjallisuuteen sekä viimeaikaisiin tutkimuksiin ja raportteihin. Näitä lähteitä tarkasteltiin ja vertailtiin keskenään huolellisesti, minkä tuloksena syntyi selkeä ja käytännönläheinen kokonaisuus verkkokaupan rakentamisprosessista ja kehittämisen aiheista. Empiirisen tutkimuksen tueksi on kerätty tietoa aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä verkossa julkaistuista tutkimuksista sekä raporteista ja kirjoituksista.
Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen ja sen merkittävimpänä tuotoksena luotiin toimiva ja kannattava verkkokauppa uudenlaiseksi liiketoiminta-alueeksi toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön sekä toimeksiantajayrityksen kannalta olennainen tuotos on myös verkkokaupan rakentamisprosessin avaaminen sekä menestyvän verkkokaupan ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvä kokonaisuus tietoperustan, empirian sekä pohdinnan yhdistämisen tuloksena. Opinnäytetyöstä on hyötyä myös muille verkkokauppaa harkitseville tai perustaville pienyrityksille tai -yrittäjille ja se on sovellettavissa helposti myös muillekin kuin elintarvikealan yrityksille.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat erityisesti elintarvikealan pienyritykset sekä yrittäjät, jotka ovat kiinnostuneet perustamaan verkkokaupan osaksi liiketoimintaansa. Työn toimeksiantajana on suomalainen pientuottajayritys Krannin tila Oy.
Opinnäytetyö on jaettu neljään päälukuun, joista ensimmäinen johdattelee lukijan verkkokaupan aihepiiriin sekä esittelee opinnäytetyön rakenteen. Seuraava pääluku syventyy tietoperustan avulla verkkokaupan rakentamiseen sekä verkkokauppaan liittyvän markkinointiin ja näkyvyyteen. Kolmas pääluku keskittyy empiiriseen osuuteen, joka mukailee tietoperustan aiheita toimeksiantajayrityksen tarpeiden näkökulmasta. Neljännessä pääluvussa pohditaan verkkokaupan sekä opinnäytetyön toteutusta. Opinnäytetyö etenee luontevasti teknisistä ja aihetta alustavista aiheista lopullisen tuotoksen luoviin ratkaisuihin muodostaen näin helppolukuisen ja loogisen kokonaisuuden.
Opinnäytetyössä päätettiin syventyä verkkokauppaan liittyvään kirjallisuuteen sekä viimeaikaisiin tutkimuksiin ja raportteihin. Näitä lähteitä tarkasteltiin ja vertailtiin keskenään huolellisesti, minkä tuloksena syntyi selkeä ja käytännönläheinen kokonaisuus verkkokaupan rakentamisprosessista ja kehittämisen aiheista. Empiirisen tutkimuksen tueksi on kerätty tietoa aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä verkossa julkaistuista tutkimuksista sekä raporteista ja kirjoituksista.
Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen ja sen merkittävimpänä tuotoksena luotiin toimiva ja kannattava verkkokauppa uudenlaiseksi liiketoiminta-alueeksi toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön sekä toimeksiantajayrityksen kannalta olennainen tuotos on myös verkkokaupan rakentamisprosessin avaaminen sekä menestyvän verkkokaupan ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvä kokonaisuus tietoperustan, empirian sekä pohdinnan yhdistämisen tuloksena. Opinnäytetyöstä on hyötyä myös muille verkkokauppaa harkitseville tai perustaville pienyrityksille tai -yrittäjille ja se on sovellettavissa helposti myös muillekin kuin elintarvikealan yrityksille.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat erityisesti elintarvikealan pienyritykset sekä yrittäjät, jotka ovat kiinnostuneet perustamaan verkkokaupan osaksi liiketoimintaansa. Työn toimeksiantajana on suomalainen pientuottajayritys Krannin tila Oy.