TikTok-mainoksen vaikuttavuus tarinallisuuden ja esteettisyyden keinoin
Forss, Riina (2023)
Forss, Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402112792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402112792
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö käsittelee TikTok-mainoksen vaikuttavuutta ravintolayrityksessä. Työn toimeksiantaja Cyou CafeBar halusi ottaa TikTok-markkinoinnin osaksi markkinointistrategiaa ja halusi ensin kartoittaa asiakkaiden mieltymyksiä TikTok-sisällöstä. Tein toimeksiantajalle kaksi erilaista TikTok-mainosta, toinen oli tarinallinen ja toinen esteettinen. Toteutin kartoituksen toimeksiantajalle kyselylomakkeella, jossa asiakkaat profilointiin sukupolviluokkiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada dataa Cyou CafeBarin asiakkaiden sosiaalisen median ja mahdollisista TikTok-sisällön mieltymyksistä eri sukupolviluokissa. Työn teoreettinen viitekehys rakentui eri sukupolvista ja heille markkinoimisesta ravintolayrityksessä sekä TikTok-markkinoinnista ja TikTok-markkinoinnista ravintola-alalla.
Opinnäytetyöni on muodoltaan tutkimuksellinen. Tutkimusosio toteutettiin kyselylomakkeella, jonka tein Google Forms -työkalun avulla. Kyselylomake oli auki heinäkuussa 2023 kahden viikon ajan. Vastauksia kyselyyn tuli 40 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että joissakin sukupolviluokissa teoria osui oikeaan, kun taas kahdessa tapauksessa tämän tutkimuksen myötä teoria ei toteutunut sellaisena kuin oli odotettu.
Avainsanat: TikTok-markkinointi, ravintolayritys, sukupolvet
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada dataa Cyou CafeBarin asiakkaiden sosiaalisen median ja mahdollisista TikTok-sisällön mieltymyksistä eri sukupolviluokissa. Työn teoreettinen viitekehys rakentui eri sukupolvista ja heille markkinoimisesta ravintolayrityksessä sekä TikTok-markkinoinnista ja TikTok-markkinoinnista ravintola-alalla.
Opinnäytetyöni on muodoltaan tutkimuksellinen. Tutkimusosio toteutettiin kyselylomakkeella, jonka tein Google Forms -työkalun avulla. Kyselylomake oli auki heinäkuussa 2023 kahden viikon ajan. Vastauksia kyselyyn tuli 40 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että joissakin sukupolviluokissa teoria osui oikeaan, kun taas kahdessa tapauksessa tämän tutkimuksen myötä teoria ei toteutunut sellaisena kuin oli odotettu.
Avainsanat: TikTok-markkinointi, ravintolayritys, sukupolvet