Erilaista teatteria – lukion ilmaisutaidon opiskelijoiden näkemyksiä soveltavasta teatterista
Marin, Anni (2009)
Marin, Anni
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402092721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402092721
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esiteltiin tutkimusjakso Minna Canthin lukiossa syksyllä 2008. Tutkimusjakson pohjalta arvioitiin, miten lukion ilmaisutaidon opiskelijat kokevat soveltavan teatterin ja ottavat sen vastaan osana lukion ilmaisutaidon opintoja. Tutkimusjakso oli opinnäytetyöntekijän suunnittelema ja opettama vapaavalintainen soveltavan teatterin kurssi. Opiskelijoita kurssilla oli neljä ja kurssin kesto oli yhden lukiokurssin mittainen, 40 opetustuntia. Kurssin aiheena oli pohtia soveltavaa teatteria ja avata soveltavan teatterin kenttää opiskelijoille. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla kyseessä olevaa kurssia, haastattelemalla sekä tutustumalla alan kirjallisuuteen.
Opiskelijoiden mukaan soveltava teatteri on hyödyllinen taidemuoto. Heidän mukaansa soveltava teatteri koskettaa yhteisöjä ja yksilöitä opettamalla, kasvattamalla, tutkimalla sekä toimimalla vaikuttamisen välineenä. Soveltava teatteri eroaa esittävästä teatterista työtapojensa sekä tekijöiden ja yleisön välisen kontaktin vuoksi. Opiskelijoiden mukaan soveltava teatteri osana ilmaisutaidon opintoja perehdyttää opiskelijoita laajasti teatteritaiteeseen.
Opiskelijoiden mukaan soveltava teatteri on hyödyllinen taidemuoto. Heidän mukaansa soveltava teatteri koskettaa yhteisöjä ja yksilöitä opettamalla, kasvattamalla, tutkimalla sekä toimimalla vaikuttamisen välineenä. Soveltava teatteri eroaa esittävästä teatterista työtapojensa sekä tekijöiden ja yleisön välisen kontaktin vuoksi. Opiskelijoiden mukaan soveltava teatteri osana ilmaisutaidon opintoja perehdyttää opiskelijoita laajasti teatteritaiteeseen.