Muistisairaan motorisen oppimisen tukeminen: integroiva kirjallisuuskatsaus
Karttunen, Veera; Martikainen, Susanna; Ylinen, Janette (2023)
Karttunen, Veera
Martikainen, Susanna
Ylinen, Janette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072656
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään etenevää muistisairautta sairastavan motorisen oppimisen tukemista. Suomen väestön ikääntyessä muistisairaudet yleistyvät ja muistisairaus heikentää oppimista. Säännöllinen liikunta on osa muistisairauksien ehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta, sillä liikunnalla on positiivisia vaikutuksia muistisairaiden muistiin sekä fyysiseen toimintakykyyn.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa muistisairaan motorisen oppimisen tukemisesta kuvailevan integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, kuinka tukea muistisairaan motorista oppimista. Tuloksista koostettiin sähköinen posteri työn toimeksiantajalle Pohjois-Karjalan Muisti ry:lle.
Opinnäytetyöhön valikoituneet seitsemän artikkelia osoittivat, että muistisairaiden motorinen oppiminen on turvallista ja mahdollista. Artikkelien mukaan muistisairaat voivat hyötyvät strukturoidusta yksilöopetuksesta, jossa voi hyödyntää useita eri opetustyylejä. Implisiittistä oppimista tukeva oppimisympäristö näytti tukevan muistisairaan motorista oppimista.
Tästä opinnäytetyöstä voivat hyötyä muistisairaat ja heidän läheisensä sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, kuten fysioterapeutit. Jatkotutkimuksina aiheesta tarvittaisiin lisää korkealaatuista tutkimusta aiempaa suuremmilla otoksilla. Opinnäytetyötä voisi kehittää eteenpäin pilotoimalla kirjallisuuskatsauksen tuloksia esimerkiksi case-tutkimuksen muodossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa muistisairaan motorisen oppimisen tukemisesta kuvailevan integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, kuinka tukea muistisairaan motorista oppimista. Tuloksista koostettiin sähköinen posteri työn toimeksiantajalle Pohjois-Karjalan Muisti ry:lle.
Opinnäytetyöhön valikoituneet seitsemän artikkelia osoittivat, että muistisairaiden motorinen oppiminen on turvallista ja mahdollista. Artikkelien mukaan muistisairaat voivat hyötyvät strukturoidusta yksilöopetuksesta, jossa voi hyödyntää useita eri opetustyylejä. Implisiittistä oppimista tukeva oppimisympäristö näytti tukevan muistisairaan motorista oppimista.
Tästä opinnäytetyöstä voivat hyötyä muistisairaat ja heidän läheisensä sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, kuten fysioterapeutit. Jatkotutkimuksina aiheesta tarvittaisiin lisää korkealaatuista tutkimusta aiempaa suuremmilla otoksilla. Opinnäytetyötä voisi kehittää eteenpäin pilotoimalla kirjallisuuskatsauksen tuloksia esimerkiksi case-tutkimuksen muodossa.