Terveydenhuoltosektorin sähköisen ajanvarauksen integraatiot : uuden asiakkaan integraatioiden toteutus
Teräspuro, Nina (2024)
Teräspuro, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072636
Tiivistelmä
Asiantuntijuusartikkelin tavoitteena on kuvata sähköisen ajanvarauspalvelun integraatioiden toteutusta uuden asiakkaan kohdalla. Suomen terveydenhuollossa on paljon erilaisia sähköisiä järjestelmiä, jotka eivät automaattisesti kommunikoi keskenään. Niiden välille tarvitaan integraatioita, jotta tieto kulkee turvallisesti järjestelmästä toiseen. Uusi asiakas on ottamassa käyttöön kansalaisille suunnattua terveydenhuollon ajanvarausjärjestelmää, minkä aikaansaamiseksi tarvitaan integraatiot ajanvaraus- ja potilastietojärjestelmien välille.
Uusien integraatioiden pohjana käytettiin olemassa olevan asiakkaan toteutusta ja apuna työssä oli pääpiirteittäinen ohjeistus integraatioiden luonnista. HealthShare-alustalle rakennettiin tarvittavat uudet isännät, muokattiin reitityssääntöjä ja lisättiin tarvittavat osoitteet, jotta sanomat ohjautuvat oikeisiin osoitteisiin ja oikeassa muodossa. Ensin muutokset tehtiin testiympäristöön ja niiden toimivuutta testattiin. Samat muutokset tehtiin myös tuotantoympäristöön ja ne voitiin myös testata ennen käyttöönottoa.
Tiukan aikataulun puitteissa kaikki tarvittavat integraatiot saatiin rakennettua ja asiakkaalle toimitettiin toimiva ajanvarauspalvelu. Työ eteni jouhevasti ilman suuria ongelmia. Työskentely oli itsenäistä, opettavaista ja vaati paljon uuden oppimista.
Uusien integraatioiden pohjana käytettiin olemassa olevan asiakkaan toteutusta ja apuna työssä oli pääpiirteittäinen ohjeistus integraatioiden luonnista. HealthShare-alustalle rakennettiin tarvittavat uudet isännät, muokattiin reitityssääntöjä ja lisättiin tarvittavat osoitteet, jotta sanomat ohjautuvat oikeisiin osoitteisiin ja oikeassa muodossa. Ensin muutokset tehtiin testiympäristöön ja niiden toimivuutta testattiin. Samat muutokset tehtiin myös tuotantoympäristöön ja ne voitiin myös testata ennen käyttöönottoa.
Tiukan aikataulun puitteissa kaikki tarvittavat integraatiot saatiin rakennettua ja asiakkaalle toimitettiin toimiva ajanvarauspalvelu. Työ eteni jouhevasti ilman suuria ongelmia. Työskentely oli itsenäistä, opettavaista ja vaati paljon uuden oppimista.