Digitalisoituvien käytänteiden kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa – digitalisaatiota ja tunteita yhteensovittamassa
Alanko-Turunen, Merja; Heinilä, Henna; Vainio, Virve (2024)
Alanko-Turunen, Merja
Heinilä, Henna
Vainio, Virve
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402066015
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402066015
Tiivistelmä
Ammatilliset opettajat ovat kohdanneet digitalisoituvan työmaailman kaksoishaasteen. Heidän on hankittava pedagogista ja oppilaitoskohtaista digiosaamista samalla kun on seurattava ja otettava haltuun ammattialojensa digitalisoitumiskehitys. Kansalliset ammatillisen koulutuksen digihankkeet ovat olleet merkittävässä roolissa digimuutoksen aikaansaamisessa. Osallistuessaan digitaalisen muutoksen kehitystyöhön ammatilliset opettajat suunnitelmallisesti kehittävät ja uudistavat työtapojaan. Samoin he työstävät erilaisia oletuksia siitä, miten oppilaitosorganisaatiossa pitäisi toimia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tehdä näkyväksi, millaista keskustelua yhden ammatillisen oppilaitoksen hanketoimijat käyvät digitalisaatiosta ja minkälaista tunnetyötä on tunnistettavissa, kun digitalisaatiosta puhutaan. Tutkimusaineiston muodostaa kolme tulkintafoorumia sekä viiden toimijan teemahaastattelut. Sisällön analyysin teoreettisena kehikkona käytettiin sosiosymbolisen työn diskursiivisia, relationaalisia ja materiaalisia ulottuvuuksia. Analyysin avulla tunnistettiin digitalisaatiosta käytävän keskustelun moninaisuus sekä tunnetyön merkitys kehittämiseen liittyvän motivaation ylläpitämisessä. Tutkimus tekee näkyväksi tunnetyön merkityksen kaksisuuntaisena välittäjänä motivaation ja sosiosymbolisen työn tekemisen välillä. Tulokset havahduttavat näkemään tunnetyön tekemisen merkityksen kehittämistyössä ja antaa impulssin sen tietoisempaan hyödyntämiseen hanketyön integroinnissa osaksi organisaation koko toimintaa ja hanketyön tulosten vakiinnuttamisessa.