Työntekijöiden johtaminen yrityksen ketjukäsikirjan avulla : Yksiköistä ketjuksi
Järvelä, Oona (2014)
Järvelä, Oona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815870
Tiivistelmä
Tein opinnäytteen Yritys X:lle, joka on Suomessa toimiva yritys. Heidän ketjuliikkeensä myyvät keittiötarvikkeita, joita maahantuodaan ulkomailta. Yritys on perustettu vuonna 2006. Opinnäytetyö oli ajankohtainen toimeksiantajalle, sillä ensimmäisestä myymälästä on laajennuttu nopealla tahdilla neljän myymälän ketjuyritykseksi. Haasteina koettiin vauhdikas kehitys, ketjumaisuus liikkeiden välillä ja johtaminen.
Opinnäytteeni tavoitteena oli kartoittaa millainen johtamiskulttuuri yrityksen sisällä on ja miten ketjuyritystä voidaan johtaa tehokkaasti ja samanlaisesti. Teoriassa käsiteltiin vahvasti johtamista, ketjuntoimintaa ja yksilöiden merkitystä yrityksen sisällä. Haastattelin viittä työntekijää ja kolmea myymälävastaavaa teorian pohjalta tehdyn haastattelun ja kyselyn perusteella. Tutkimuksien päänäkökulmina toimivat johtamisen kokonaisuus ja sen eri osa-alueet. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää työntekijöiden nykyinen tietoisuus yrityksen toiminnasta ja tavoista.
Teorian ja tutkimuksien pohjalta rakensin ketjukäsikirjan. Ketjukäsikirjan avulla selkeytetään yrityksen toimintaa, vastuualueita sekä mahdollistetaan työntekijöille ajankohtaiset ohjeet. Ketjukäsikirjaa voidaan käyttää johtamisentyövälineenä niin johtaja- kuin yksilötasollakin, itsensä johtamisessa. Lisäksi fyysinen ketjukäsikirja luo varmuutta toimintaan eikä jätä mitään arvailujen varaan.
Opinnäytteen tarkoituksena on antaa yrityksen käyttöön valmis ketjukäsikirja, jota pystytään tarpeen mukaan päivittämään ja muokkaamaan. Ketjukäsikirjan tarkoituksena on kertoa kaikki tarpeelliset tiedot yrityksen toiminnasta ja mihin toiminnalla pyritään. Se antaa myös johtajille työvälineen kehittää oman myymälänsä toimintaa ja tarjoaa selkeät ohjeet miten liikkeiden kuuluu toimia ketjumaisesti. Ketjukäsikirjan avulla eripuolella Suomea olevat myymälät pystyvät toimimaan yhtenäisesti ketjun sisällä ja näyttämään yhtenäisyyden myös asiakkailleen.
Opinnäytteeni tavoitteena oli kartoittaa millainen johtamiskulttuuri yrityksen sisällä on ja miten ketjuyritystä voidaan johtaa tehokkaasti ja samanlaisesti. Teoriassa käsiteltiin vahvasti johtamista, ketjuntoimintaa ja yksilöiden merkitystä yrityksen sisällä. Haastattelin viittä työntekijää ja kolmea myymälävastaavaa teorian pohjalta tehdyn haastattelun ja kyselyn perusteella. Tutkimuksien päänäkökulmina toimivat johtamisen kokonaisuus ja sen eri osa-alueet. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää työntekijöiden nykyinen tietoisuus yrityksen toiminnasta ja tavoista.
Teorian ja tutkimuksien pohjalta rakensin ketjukäsikirjan. Ketjukäsikirjan avulla selkeytetään yrityksen toimintaa, vastuualueita sekä mahdollistetaan työntekijöille ajankohtaiset ohjeet. Ketjukäsikirjaa voidaan käyttää johtamisentyövälineenä niin johtaja- kuin yksilötasollakin, itsensä johtamisessa. Lisäksi fyysinen ketjukäsikirja luo varmuutta toimintaan eikä jätä mitään arvailujen varaan.
Opinnäytteen tarkoituksena on antaa yrityksen käyttöön valmis ketjukäsikirja, jota pystytään tarpeen mukaan päivittämään ja muokkaamaan. Ketjukäsikirjan tarkoituksena on kertoa kaikki tarpeelliset tiedot yrityksen toiminnasta ja mihin toiminnalla pyritään. Se antaa myös johtajille työvälineen kehittää oman myymälänsä toimintaa ja tarjoaa selkeät ohjeet miten liikkeiden kuuluu toimia ketjumaisesti. Ketjukäsikirjan avulla eripuolella Suomea olevat myymälät pystyvät toimimaan yhtenäisesti ketjun sisällä ja näyttämään yhtenäisyyden myös asiakkailleen.