ASIAKASLÄHTÖISYYDEN TOTEUTUMINEN KAHDESSA KEHITYSVAMMAISTEN HENKILÖIDEN RYHMÄKODISSA ASU-HANKKEESEEN LIITTYEN
Luoma, Hannaleena; Niemi, Laura (2014)
Luoma, Hannaleena
Niemi, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815871
Tiivistelmä
Luoma, Hannaleena & Niemi, Laura.
Asiakaslähtöisyyden toteutuminen kahdessa kehitysvammaisten henkilöiden ryhmäkodissa ASU-hankkeeseen liittyen.
Syksy 2014. 53 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin toimipaikka, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakaslähtöisyyden toteutumista Steniuksentien ja Isonniitynkadun ryhmäkodeissa Helsingissä ASU-hankkeeseen liittyen. Ryhmäkodit ovat runsaasti apua ja tukea tarvitseville kehitysvammaisille tarkoitettuja asumisyksiköitä. Tutkimuksen avulla etsittiin vastauksia kysymyksiin siitä, kuinka asiakaslähtöisyys toteutuu näissä asumisyksiköissä ja mitkä tekijät ovat toteutumisen haasteina ja voimavaroina. Tulokset perustuvat ryhmäkotien työntekijöiden näkökulmaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa sekä ASU-hankkeelle että tutkimuksessa mukana oleville ryhmäkodeille tietoa, jota voi hyödyntää palveluiden kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyössä on käytetty aineiston keruumenetelmänä teemahaastattelua ja aineiston analyysimenetelmänä teemoittelua. Aineisto kerättiin syksyllä 2014. Opinnäytetyön aineisto koostuu ryhmäkotien kahdeksan työntekijän haastattelusta, jotka litteroitiin. Litteroitua aineistoa oli yhteensä 82 sivua.
Tuloksissa vuorovaikutus nousi hallitsevaksi teemaksi ja sillä koettiin olevan suuri vaikutus asiakaslähtöisyyden toteutumiseen. Ryhmäkotien asukkaiden ja työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa koettiin olevan paljon haasteita. Haasteiden nähtiin johtuvan sekä asiakkaiden puutteellisista vuorovaikutustaidoista että työntekijöiden riittämättömästä osaamisesta ja vaillinaisista vuorovaikutuksen tukemisen keinoista. Kommunikaatiohaasteiden nähtiin vaikuttavan negatiivisesti myös osallisuuden, yksityisyyden ja itsemääräämisoikeuden toteutumiseen ryhmäkodeissa. Voimavaroina asiakaslähtöisyyden toteutumiselle nähtiin työyhteisön keskustelevuus, koulutukset ja moniammatillisuus.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan todeta, että asiakaslähtöisyyden toteutumista ryhmäkodeissa voitaisiin kehittää lisäämällä työntekijöille suunnattuja koulutuksia sekä muokkaamalla arkisia käytäntöjä. Koulutusta työntekijät kaipaisivat asiakkaiden vuorovaikutuksen tukemiseksi. Arkisista käytännöistä etenkin raporttikäytännöt kaipaisivat muokkausta eettisten periaatteiden toteutumiseksi. Työntekijät kaipasivat avointa keskustelua työtä ohjaavista arvoista, säännöistä ja suosituksista. Keskustelun ylläpitäminen on tärkeää, jotta työ voisi toteutua eettisesti korkealla tasolla.
Asiasanat: ASU-hanke, kehitysvammaisuus, asumispalvelut, ryhmäkodit, asiakaslähtöisyys, vuorovaikutus
Asiakaslähtöisyyden toteutuminen kahdessa kehitysvammaisten henkilöiden ryhmäkodissa ASU-hankkeeseen liittyen.
Syksy 2014. 53 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin toimipaikka, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakaslähtöisyyden toteutumista Steniuksentien ja Isonniitynkadun ryhmäkodeissa Helsingissä ASU-hankkeeseen liittyen. Ryhmäkodit ovat runsaasti apua ja tukea tarvitseville kehitysvammaisille tarkoitettuja asumisyksiköitä. Tutkimuksen avulla etsittiin vastauksia kysymyksiin siitä, kuinka asiakaslähtöisyys toteutuu näissä asumisyksiköissä ja mitkä tekijät ovat toteutumisen haasteina ja voimavaroina. Tulokset perustuvat ryhmäkotien työntekijöiden näkökulmaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa sekä ASU-hankkeelle että tutkimuksessa mukana oleville ryhmäkodeille tietoa, jota voi hyödyntää palveluiden kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyössä on käytetty aineiston keruumenetelmänä teemahaastattelua ja aineiston analyysimenetelmänä teemoittelua. Aineisto kerättiin syksyllä 2014. Opinnäytetyön aineisto koostuu ryhmäkotien kahdeksan työntekijän haastattelusta, jotka litteroitiin. Litteroitua aineistoa oli yhteensä 82 sivua.
Tuloksissa vuorovaikutus nousi hallitsevaksi teemaksi ja sillä koettiin olevan suuri vaikutus asiakaslähtöisyyden toteutumiseen. Ryhmäkotien asukkaiden ja työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa koettiin olevan paljon haasteita. Haasteiden nähtiin johtuvan sekä asiakkaiden puutteellisista vuorovaikutustaidoista että työntekijöiden riittämättömästä osaamisesta ja vaillinaisista vuorovaikutuksen tukemisen keinoista. Kommunikaatiohaasteiden nähtiin vaikuttavan negatiivisesti myös osallisuuden, yksityisyyden ja itsemääräämisoikeuden toteutumiseen ryhmäkodeissa. Voimavaroina asiakaslähtöisyyden toteutumiselle nähtiin työyhteisön keskustelevuus, koulutukset ja moniammatillisuus.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan todeta, että asiakaslähtöisyyden toteutumista ryhmäkodeissa voitaisiin kehittää lisäämällä työntekijöille suunnattuja koulutuksia sekä muokkaamalla arkisia käytäntöjä. Koulutusta työntekijät kaipaisivat asiakkaiden vuorovaikutuksen tukemiseksi. Arkisista käytännöistä etenkin raporttikäytännöt kaipaisivat muokkausta eettisten periaatteiden toteutumiseksi. Työntekijät kaipasivat avointa keskustelua työtä ohjaavista arvoista, säännöistä ja suosituksista. Keskustelun ylläpitäminen on tärkeää, jotta työ voisi toteutua eettisesti korkealla tasolla.
Asiasanat: ASU-hanke, kehitysvammaisuus, asumispalvelut, ryhmäkodit, asiakaslähtöisyys, vuorovaikutus