Ensihoidon virtuaaliyksiköt : potilaan saama hyöty puhelimessa tehtävästä hoidon tarpeen arviosta
Hilden, Kaisa (2024)
Hilden, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022451
Tiivistelmä
Puhelimessa tehtävä hoidon tarpeen arvioinnilla pyritään vastaamaan ensihoidon ja päivystyksien kasvaviin potilasmääriin ja ruuhkiin. Usealla hyvinvointialueella on ensihoidon tilannekeskuksia, johon kiireettömät tehtävät ohjautuvat ensin puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin. Hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen tehtävälle voidaan lähettää asianmukainen apu (ensihoitoyksikkö, yhden hengen yksikkö, kotisairaala, kotihoito), antaa hoito-ohjeet puhelimessa tai ohjata potilas itsenäisesti hoidon piiriin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yhden hyvinvointialueen ensihoidon virtuaaliyksiköiden puhelimessa tehtävän hoidon tarpeen arvioinnin hyötyä potilaalle. Tavoitteena oli selvittää noudattavatko potilaat heille puhelimessa annettuja ohjeita, kuinka paljon puheluista tulee uusintasoittoja ja mitkä tekijät vaikuttavat puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin rekisteritutkimuksena. Aineistona oli 147 syyskuun 2022 ensihoidon virtuaaliyksikölle ohjautunutta D-tehtävää. Aineisto analysoitiin käyttäen tilastollisia menetelmiä IBM SPSS ohjelmalla. Kaikkiaan tehtävistä 20,9 % (n=19) hoidettiin kokonaan puhelimitse. Tuloksien perusteella suurin osa potilaista 76,4 % (n=42) noudatti puhelimessa annettua hoito-ohjetta hakeutua itsenäisesti hoitoon. Alle 50-vuotiailla potilailla yleisin soiton syy näytti olevan erilaiset kiputilat. Yli 50-vuotiailla yleistilan lasku ja epämääräiset oireet olivat yleisimpiä.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan kehittää puhelimessa tehtävää hoidon tarpeen arviointia potilaiden parhaaksi. Tulosten perusteella voidaan myös todeta toiminnan olevan hyödyllistä ja kannattavaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yhden hyvinvointialueen ensihoidon virtuaaliyksiköiden puhelimessa tehtävän hoidon tarpeen arvioinnin hyötyä potilaalle. Tavoitteena oli selvittää noudattavatko potilaat heille puhelimessa annettuja ohjeita, kuinka paljon puheluista tulee uusintasoittoja ja mitkä tekijät vaikuttavat puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin rekisteritutkimuksena. Aineistona oli 147 syyskuun 2022 ensihoidon virtuaaliyksikölle ohjautunutta D-tehtävää. Aineisto analysoitiin käyttäen tilastollisia menetelmiä IBM SPSS ohjelmalla. Kaikkiaan tehtävistä 20,9 % (n=19) hoidettiin kokonaan puhelimitse. Tuloksien perusteella suurin osa potilaista 76,4 % (n=42) noudatti puhelimessa annettua hoito-ohjetta hakeutua itsenäisesti hoitoon. Alle 50-vuotiailla potilailla yleisin soiton syy näytti olevan erilaiset kiputilat. Yli 50-vuotiailla yleistilan lasku ja epämääräiset oireet olivat yleisimpiä.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan kehittää puhelimessa tehtävää hoidon tarpeen arviointia potilaiden parhaaksi. Tulosten perusteella voidaan myös todeta toiminnan olevan hyödyllistä ja kannattavaa.