Nuoret Poikien Tuvan toiminnassa : työkalu itseilmaisun tueksi.
Pesonen, Tiia; Törrönen, Maria (2024)
Pesonen, Tiia
Törrönen, Maria
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402052488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402052488
Tiivistelmä
Halusimme tehdä opinnäytetyön liittyen poikien kokemaan yksinäisyyteen ja osallisuuden kokemuksiin. Työelämäkumppaniksemme saimme Joensuun Setlementin ja heidän Tupatoimintansa, joka on suunnattu pojille ja pojaksi itsensä identifioiville. Tupatoiminta on yksinäisyyttä kohtaaville nuorille tarkoitettua matalan kynnyksen toimintaa. Tuvalta kerrottiin, että tuvan työntekijöillä oli vaikeuksia kerätä asiakkaiden mielipiteitä sekä kehitystoiveita koskien tuvan toimintaa. Keskeisenä tavoitteenamme oli kehittää työkalu, jonka avulla voidaan kerätä asiakkaiden mielipiteitä ja tukea nuorten osallisuutta.
Kehitimme tuvalle työkalun konkreettiseen muotoon, mutta sen testaaminen jäi aikataulusyistä työelämäkumppanin vastuulle. Saimme itse kokeilla työkalua yhdessä haastattelussa, ja samalla keräsimme työkalusta mielipiteitä ja kehitysideoita tuvan asiakkailta. Haastatteluun osallistujien määrä jäi vajaaksi, mutta asiakkaiden mielipiteet osoittautuivat kehitystyön kannalta tärkeiksi.
Opinnäytetyötä lähdettiin toteuttamaan toiminnallisena opinnäytetyönä. Opin-näytetyöprosessin edetessä meistä johtumattomista tekijöistä opinnäytteestä kehittyi toiminnallinen kehittämistyö. Muutos johtui kohtaamistamme haasteista käytännön toteutuksessa. Työelämäkumppanimme toivoi, että kykenisimme hyödyntämään jo tekemäämme työtä. Sovimme kirjoittavamme opinnäytteen haastatteluiden tulosten sijasta työkalun kehittämisestä. Kehittämismenetelmäksi valitsimme PDCA-mallin. Toiminnallinen osuus työssämme koostuu toimintaillasta ja haastattelun konkreettisesta toteutuksesta kehittämistyön raamien mukaan.
Keskustelimme työelämäkumppanimme kanssa asiakkaiden suhtautumisesta työkaluun ja saimme työntekijältä arvokkaita näkökulmia siihen, kuinka työkalu saataisiin tulevaisuudessa käyttöön; työkalu oli asiakkaille menetelmänä vieras, joten siihen ja sen käyttöön tulisi tutustua ensin. Olimme kärsivällisiä opinnäytetyön suuntaa määrittelevien haasteiden ilmetessä. Vaikka tulokset eivät olleet suunnitelmamme mukaisia, saimme arvokkaita oppeja työelämästä ja sen haasteista; toimintaa kehitetään vastaamaan muuttuvia tilanteita asiakastyössä.
Asiasanat: Osallisuus, yksinäisyys, työkalun kehittäminen, kehittämistyö, yhteistyö, PDCA-malli, työelämän haasteet, asiakastyöskentely
Kehitimme tuvalle työkalun konkreettiseen muotoon, mutta sen testaaminen jäi aikataulusyistä työelämäkumppanin vastuulle. Saimme itse kokeilla työkalua yhdessä haastattelussa, ja samalla keräsimme työkalusta mielipiteitä ja kehitysideoita tuvan asiakkailta. Haastatteluun osallistujien määrä jäi vajaaksi, mutta asiakkaiden mielipiteet osoittautuivat kehitystyön kannalta tärkeiksi.
Opinnäytetyötä lähdettiin toteuttamaan toiminnallisena opinnäytetyönä. Opin-näytetyöprosessin edetessä meistä johtumattomista tekijöistä opinnäytteestä kehittyi toiminnallinen kehittämistyö. Muutos johtui kohtaamistamme haasteista käytännön toteutuksessa. Työelämäkumppanimme toivoi, että kykenisimme hyödyntämään jo tekemäämme työtä. Sovimme kirjoittavamme opinnäytteen haastatteluiden tulosten sijasta työkalun kehittämisestä. Kehittämismenetelmäksi valitsimme PDCA-mallin. Toiminnallinen osuus työssämme koostuu toimintaillasta ja haastattelun konkreettisesta toteutuksesta kehittämistyön raamien mukaan.
Keskustelimme työelämäkumppanimme kanssa asiakkaiden suhtautumisesta työkaluun ja saimme työntekijältä arvokkaita näkökulmia siihen, kuinka työkalu saataisiin tulevaisuudessa käyttöön; työkalu oli asiakkaille menetelmänä vieras, joten siihen ja sen käyttöön tulisi tutustua ensin. Olimme kärsivällisiä opinnäytetyön suuntaa määrittelevien haasteiden ilmetessä. Vaikka tulokset eivät olleet suunnitelmamme mukaisia, saimme arvokkaita oppeja työelämästä ja sen haasteista; toimintaa kehitetään vastaamaan muuttuvia tilanteita asiakastyössä.
Asiasanat: Osallisuus, yksinäisyys, työkalun kehittäminen, kehittämistyö, yhteistyö, PDCA-malli, työelämän haasteet, asiakastyöskentely