Båda händerna i bruk! : handbok till föräldrar med barn som har hemiplegi
Jokinen, Essi; Nieminen, Janni (2011)
Jokinen, Essi
Nieminen, Janni
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-215-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-215-1
Tiivistelmä
”Båda händerna i bruk!” är riktad till föräldrar vars barn har fått diagnosen hemiplegi.
Handboken är riktad särskilt till föräldrar med barn i tre till sju års ålder. Handboken innehåller information om rehabilitering av de övre extremiteterna och presenterar förslag på hur föräldrarna kan göra för att uppmuntra sitt barn att använda sina händer i vardagen. I handboken ger vi förslag på hur man kunde ta med barnet i olika sysslor och samtidigt stöda utvecklingen.
Utvecklandet av handfärdighet är viktigt för att barnet skall kunna undersöka sin omgivning, leka och utföra vardagliga sysslor. Föräldrarna är de bästa experterna på sitt eget barn och den miljö hon eller han lever i. Det innebär att de spelar en betydande roll för barnets utveckling. Genom att göra saker tillsammans kan föräldrarna samverka till att barnet utvecklar sina färdigheter i att utnyttja båda händerna. Träning tillsammans i vardagen kan i bästa fall bli en del av familjegemenskapen som alla har glädje av.
Förutom föräldrar kan också till exempel ergo- och fysioterapeuter, personalen i barnets dagvård samt andra nära vuxna i barnets omgivning utnyttja handboken.
Handboken är riktad särskilt till föräldrar med barn i tre till sju års ålder. Handboken innehåller information om rehabilitering av de övre extremiteterna och presenterar förslag på hur föräldrarna kan göra för att uppmuntra sitt barn att använda sina händer i vardagen. I handboken ger vi förslag på hur man kunde ta med barnet i olika sysslor och samtidigt stöda utvecklingen.
Utvecklandet av handfärdighet är viktigt för att barnet skall kunna undersöka sin omgivning, leka och utföra vardagliga sysslor. Föräldrarna är de bästa experterna på sitt eget barn och den miljö hon eller han lever i. Det innebär att de spelar en betydande roll för barnets utveckling. Genom att göra saker tillsammans kan föräldrarna samverka till att barnet utvecklar sina färdigheter i att utnyttja båda händerna. Träning tillsammans i vardagen kan i bästa fall bli en del av familjegemenskapen som alla har glädje av.
Förutom föräldrar kan också till exempel ergo- och fysioterapeuter, personalen i barnets dagvård samt andra nära vuxna i barnets omgivning utnyttja handboken.