Etäkuntoutuskäytäntöjen kehittäminen sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaiden osallisuuden edistämiseksi
Haimi, Heidi (2024)
Haimi, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022439
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää etäkuntoutuskäytäntöjä sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaiden osallisuuden edistämiseksi. Työn toimintaympäristönä oli Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen työikäisten sosiaalinen kuntoutus. Tiedontuottajina oli sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaat (n=6) ja ammattilaiset (n=6).
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin laadullisilla menetelmillä kahdessa eri vaiheessa; asiakkaiden aineisto kerättiin teemahaastattelun muodossa kahdessa eri ryhmähaastattelussa ja yhdessä yksilöhaastattelussa, ammattilaisten aineisto kerättiin Learning Cafe -yhteiskehittelyssä. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Työn tulosten mukaan asiakkaiden osallisuutta edistävissä etäkuntoutuskäytännöissä on lähtökohtana asiakkaan selkeä ja motivoiva tavoite. Asiakkaan yksilöllisyyttä arvostetaan sekä tavoitteiden laatimisessa ennen etäkuntoutusta että etäkuntoutuksen aikana. Lisäksi hän tietää etukäteen, mitä eri etäkuntoutuskerroilla tulee tapahtumaan. Tuttu ammattilainen ja mahdollisten muiden osallistujien tuttuus, ammattilaisen vuorovaikutusosaaminen sekä ammattilaisen taidot hallita etätilannetta edistävät asiakkaan osallisuutta etäkuntoutuksessa. Asiakkaalla tulee olla mahdollisuus osallistua rauhallisessa tilassa ja aikaa tottua etäkuntoutukseen. Asiakkaiden osallisuutta edistävissä etäkuntoutuskäytännöissä on positiivinen ilmapiiri sekä monipuolinen ja riittävän helppo sisältö. Tulosten mukaan on tärkeää luoda sellainen etäkuntoutusympäristö, jossa asiakas haluaa ja pystyy osallistumaan aktiivisesti yhteiseen tekemiseen kameran ja mikrofonin ollessa auki. Osallisuutta edistävät etäkuntoutuskäytännöt lisäävät asiakkaan itseohjautuvuutta ja vastuunottoa, joita etäkuntoutustilanne edellyttää. Tämä voi johtaa myös asiakkaan vastuun ottamiseen omasta kuntoutumisestaan ja tavoitteiden saavuttamisesta.
Työn tuloksena muodostettu kuvaus sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaiden osallisuutta edistävistä etäkuntoutuskäytännöistä on hyödynnettävissä haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden etäpalveluiden kehittämisen lähtökohtana. Vaikka tuloksissa korostuu ryhmämuotoisen etäkuntoutuksen tavoite yhteisen tekemisen merkityksestä, tuloksia voi soveltaa myös yksilöetäkuntoutuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen asiakaslähtöisesti.
Etäkuntoutuksessa on mahdollista nivoa asiakkaan tavoitteet tiiviimmin hänen omaan toimintaympäristöönsä. Jatkossa tulisi selvittää, miten ammattilaiset voisivat etälaitteiden avulla parhaiten tukea asiakasta saavuttamaan tavoitteitaan hänen omassa toimintaympäristössään. Lisäksi
ammattilaisten vuorovaikutusosaamisen mahdollinen merkitys asiakkaiden aktiivisuuteen ja positiiviseen ilmapiiriin sekä osallisuuteen tulisi osata tunnistaa etäkuntoutuskäytäntöjen kehittämisessä.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin laadullisilla menetelmillä kahdessa eri vaiheessa; asiakkaiden aineisto kerättiin teemahaastattelun muodossa kahdessa eri ryhmähaastattelussa ja yhdessä yksilöhaastattelussa, ammattilaisten aineisto kerättiin Learning Cafe -yhteiskehittelyssä. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Työn tulosten mukaan asiakkaiden osallisuutta edistävissä etäkuntoutuskäytännöissä on lähtökohtana asiakkaan selkeä ja motivoiva tavoite. Asiakkaan yksilöllisyyttä arvostetaan sekä tavoitteiden laatimisessa ennen etäkuntoutusta että etäkuntoutuksen aikana. Lisäksi hän tietää etukäteen, mitä eri etäkuntoutuskerroilla tulee tapahtumaan. Tuttu ammattilainen ja mahdollisten muiden osallistujien tuttuus, ammattilaisen vuorovaikutusosaaminen sekä ammattilaisen taidot hallita etätilannetta edistävät asiakkaan osallisuutta etäkuntoutuksessa. Asiakkaalla tulee olla mahdollisuus osallistua rauhallisessa tilassa ja aikaa tottua etäkuntoutukseen. Asiakkaiden osallisuutta edistävissä etäkuntoutuskäytännöissä on positiivinen ilmapiiri sekä monipuolinen ja riittävän helppo sisältö. Tulosten mukaan on tärkeää luoda sellainen etäkuntoutusympäristö, jossa asiakas haluaa ja pystyy osallistumaan aktiivisesti yhteiseen tekemiseen kameran ja mikrofonin ollessa auki. Osallisuutta edistävät etäkuntoutuskäytännöt lisäävät asiakkaan itseohjautuvuutta ja vastuunottoa, joita etäkuntoutustilanne edellyttää. Tämä voi johtaa myös asiakkaan vastuun ottamiseen omasta kuntoutumisestaan ja tavoitteiden saavuttamisesta.
Työn tuloksena muodostettu kuvaus sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaiden osallisuutta edistävistä etäkuntoutuskäytännöistä on hyödynnettävissä haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden etäpalveluiden kehittämisen lähtökohtana. Vaikka tuloksissa korostuu ryhmämuotoisen etäkuntoutuksen tavoite yhteisen tekemisen merkityksestä, tuloksia voi soveltaa myös yksilöetäkuntoutuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen asiakaslähtöisesti.
Etäkuntoutuksessa on mahdollista nivoa asiakkaan tavoitteet tiiviimmin hänen omaan toimintaympäristöönsä. Jatkossa tulisi selvittää, miten ammattilaiset voisivat etälaitteiden avulla parhaiten tukea asiakasta saavuttamaan tavoitteitaan hänen omassa toimintaympäristössään. Lisäksi
ammattilaisten vuorovaikutusosaamisen mahdollinen merkitys asiakkaiden aktiivisuuteen ja positiiviseen ilmapiiriin sekä osallisuuteen tulisi osata tunnistaa etäkuntoutuskäytäntöjen kehittämisessä.