Ajonhallintajärjestelmän käyttäminen kuljettajan tunnistukseen
Salomaa, Kari (2024)
Salomaa, Kari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022414
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli muuttaa suomalaisen linja-autoyhtiön kuljettajien vaihtoautojen seurantalaitteisto niin että autot eivät käynnistyisi ilman Dallas-avainta. Työssä tutkittiin, kuinka tämä saadaan toteutettua Nissan Leaf -autoihin.
Aluksi selvitettiin, kuinka Nissan Leaf -autoissa on käynnistyksen esto toteutettu. Tähän ajonestoon lisättiin seurantalaitteen ajonestoreleen kytkentä. Seurantalaitteiston ohjelma muokattiin tähän kytkentään sopivaksi ja se testattiin ennen asennusta. Kun ajonestorele toimi halutulla tavalla, kytkentä tehtiin valittuihin autoihin ja näitä testattiin parin viikon ajan. Työssä perehdyttiin tarkemmin Ruptelan TCO4-seurantalaitteen ohjelmointiin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.
Kuljettajien vaihtoautojen tuottamaa dataa tutkittiin eri paikkakuntien uusien ja vanhojen autojen välillä. Datasta katsottiin, kuinka ajoakun varaustila laski kuljettuun matkaan verrattuna.
Työn tuloksena kuljettajien vaihtoautoihin päätettiin asentaa ajonestorele. Tällä hetkellä melkein kaikkiin Nissaneihin on asennettu jo ajonestorele ja VW- ja Skoda-autojen asennusta selvitetään.
Aluksi selvitettiin, kuinka Nissan Leaf -autoissa on käynnistyksen esto toteutettu. Tähän ajonestoon lisättiin seurantalaitteen ajonestoreleen kytkentä. Seurantalaitteiston ohjelma muokattiin tähän kytkentään sopivaksi ja se testattiin ennen asennusta. Kun ajonestorele toimi halutulla tavalla, kytkentä tehtiin valittuihin autoihin ja näitä testattiin parin viikon ajan. Työssä perehdyttiin tarkemmin Ruptelan TCO4-seurantalaitteen ohjelmointiin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.
Kuljettajien vaihtoautojen tuottamaa dataa tutkittiin eri paikkakuntien uusien ja vanhojen autojen välillä. Datasta katsottiin, kuinka ajoakun varaustila laski kuljettuun matkaan verrattuna.
Työn tuloksena kuljettajien vaihtoautoihin päätettiin asentaa ajonestorele. Tällä hetkellä melkein kaikkiin Nissaneihin on asennettu jo ajonestorele ja VW- ja Skoda-autojen asennusta selvitetään.