Hyvä palvelukokemus lasten hoitotyössä
Tuomela, Emmi; Visti, Janika (2024)
Tuomela, Emmi
Visti, Janika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022433
Tiivistelmä
Lasten hoitotyössä perhekeskeisyys ja yksilöllisyys ovat korostuneessa roolissa, joten huomiota ei voi keskittää pelkästään sairauden hoitoon. Lapsen hoitotyö on moninaista ja se vaatii sairaanhoitajilta vankkaa ammattitaitoa sekä hyviä vuorovaikutustaitoja. Palvelukokemuksesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä hankittiin teoriatietoa, minkä jälkeen haluttiin teemahaastattelujen avulla selvittää, mitkä tekijät siihen lasten hoitotyössä sairaanhoitajien näkökulmasta vaikuttavat ja keitä lasten hoitotyössä tulee ottaa huomioon.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Seinäjoen keskussairaalan lasten ja nuorten osastolla työskentelevien sairaanhoitajien teemahaastatteluiden kautta selvittää siellä annettavaa palvelukokemusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada opinnäytetyön muodossa koottua tietoa palvelukokemuksen muodostumisesta sekä siitä, mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja siinä haastateltiin viittä Seinäjoen lasten ja nuorten osastolla työskentelevää sairaanhoitajaa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että keskeisessä roolissa palvelukokemuksen muodostumisessa lasten hoitotyössä on vuorovaikutus sekä perheiden kokonaisvaltainen huomioiminen. Vanhempien ajan tasalla pitäminen ja heidän osallisuutensa mahdollistaminen ovat olennainen osa sairaanhoitajan työtä, ja sairaanhoitajan tulee osata tunnistaa perheen ja lapsen yksilöllisiä tarpeita monipuolisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Seinäjoen keskussairaalan lasten ja nuorten osastolla työskentelevien sairaanhoitajien teemahaastatteluiden kautta selvittää siellä annettavaa palvelukokemusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada opinnäytetyön muodossa koottua tietoa palvelukokemuksen muodostumisesta sekä siitä, mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja siinä haastateltiin viittä Seinäjoen lasten ja nuorten osastolla työskentelevää sairaanhoitajaa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että keskeisessä roolissa palvelukokemuksen muodostumisessa lasten hoitotyössä on vuorovaikutus sekä perheiden kokonaisvaltainen huomioiminen. Vanhempien ajan tasalla pitäminen ja heidän osallisuutensa mahdollistaminen ovat olennainen osa sairaanhoitajan työtä, ja sairaanhoitajan tulee osata tunnistaa perheen ja lapsen yksilöllisiä tarpeita monipuolisesti.