Asiakasvaikuttavuuden arviointisuunnitelma ja kyselylomakkeet Kulttuurin kutsuvieras -toimintamallille
Vähä-Piikkiö, Päivi (2023)
Vähä-Piikkiö, Päivi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022416
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten asiakasvaikuttavuutta voidaan arvioida Turun kaupungin Kulttuurin kärkihankkeessa kehitettävässä Kulttuurin kutsuvieras -toimintamallissa. Tavoitteena oli luoda hankkeelle suunnitelma ja työkalut toimintamallin asiakasvaikuttavuuden arviointia varten. Teoreettisen viitekehyksen perusteella opinnäytetyölle oli selkeä tarve, sillä toimintamallien vaikuttavuuden arviointiin ei ole olemassa valmiita arviointimalleja tai -menetelmiä. On myös todettu, että vaikuttavuuden arviointia tulee kehittää, ja että arvioinnin lähestymistavat, kriteerit ja mittarit tulee sopia yhteistyössä kulttuurihyvinvointitoiminnassa mukana olevien toimijoiden kesken.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä. Työpajaan osallistui kahdeksan toimintamallin kehittämistyöryhmään kuuluvaa asiantuntijaa. Työpajan tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Työpajan tuloksina saatiin selville arvioinnin tarkoitus, sisältö, näkökulmat, menetelmät ja toteutustapa sekä arviointia varten tarvittavat tiedot.
Työpajan tulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin opinnäytetyön tuotokset: asiakasvaikuttavuuden arviointisuunnitelma sekä asiakkaiden ja perheohjaajien kyselylomakkeet, joiden avulla Kulttuurin kärkihanke voi toteuttaa Kulttuurin kutsuvieras -toimintamallin asiakasvaikuttavuuden arvioinnin
Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä. Työpajaan osallistui kahdeksan toimintamallin kehittämistyöryhmään kuuluvaa asiantuntijaa. Työpajan tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Työpajan tuloksina saatiin selville arvioinnin tarkoitus, sisältö, näkökulmat, menetelmät ja toteutustapa sekä arviointia varten tarvittavat tiedot.
Työpajan tulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin opinnäytetyön tuotokset: asiakasvaikuttavuuden arviointisuunnitelma sekä asiakkaiden ja perheohjaajien kyselylomakkeet, joiden avulla Kulttuurin kärkihanke voi toteuttaa Kulttuurin kutsuvieras -toimintamallin asiakasvaikuttavuuden arvioinnin