Vientikonttien toimitusprosessin kehittäminen suomalaiselle pk-yritykselle
Peltonen, Fanny (2024)
Peltonen, Fanny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012325
Tiivistelmä
Toimitusprosessi on monesti yrityksen yksi ydinprosesseista, joka koostaa merkittävät kustannukset suhteessa koko liiketoimintaan. Erityisesti viimeisten vuosien aikana toimitusprosessin ja sen sisällyttämät logistiikan aiheuttamat kustannukset ovat kasvattaneet osuuttaan suomalaisissa yrityksissä, jonka perusteella prosessien kehittäminen nähdään tärkeänä osana organisaatioiden toimintaa. Tämän vuoksi prosessien mallintaminen ja analysointi sekä kehittäminen ovat nykypäivän nopeasti muuttuvassa ympäristössä elin-ehto kilpailukyvyn säilyttämiseksi.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka toimeksiantaja on suomalainen pk-yritys. Tutkimusaineisto kerät-tiin teemahaastatteluilla sekä benchmarkingilla, joka toteutettiin toiseen saman toimialan yritykseen. Haastattelut toteutettiin toimeksiantoyrityksessä kuudelle työntekijälle ja vertailuyrityksessä yhdelle työntekijälle, jotka ovat tiiviisti tekemisissä toimitusprosessin kanssa. Teemahaastattelu sisälsi kaksi eri teemaa: nykytilan kartoitus ja ongelmakohtien esille nosto sekä kehitysehdotukset. Toinen tärkeä tutkimusmenetelmä oli havainnointi, joka muodostui benchmarkingin suorittamisen yhteydessä. Lopuksi aineisto analysoitiin suhteessa aiemmin muodostettuun kirjallisuuskatselmukseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantoyrityksen toimitusprosessin nykytila ja miten se voisi sitä kehittää eritoten vientikonttien lastauksen osalta. Tulokset muodostuivat kerätyn aineiston perusteella viitaten siihen, mitä haastattelut ja havainnointi osoittivat. Nykytilan kartoittamisen tarkoituksena oli löytää pääongelmakohdat ja lopullisena tuloksena syntyi konkreettinen kehitysehdotelma, miten prosessia voisi tehostaa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan pitää, että yrityksiltä edellytetään nopeaa ja ketterää muovautumis-kykyä modernissa liiketoimintaympäristössä. Tärkeänä osana tätä on kommunikoinnin sekä toiminnan läpinäkyvyys, joka kattaa kaikki yrityksen osastot. Prosessilähtöinen ajattelutapa on silloin eduksi, kun toimintoja halutaan tehostaa ja erottua muista kilpailijoista. Prosessien lopullinen tarkoitus on tyydyttää asiakkaan tarpeet ja luoda lisäarvoa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka toimeksiantaja on suomalainen pk-yritys. Tutkimusaineisto kerät-tiin teemahaastatteluilla sekä benchmarkingilla, joka toteutettiin toiseen saman toimialan yritykseen. Haastattelut toteutettiin toimeksiantoyrityksessä kuudelle työntekijälle ja vertailuyrityksessä yhdelle työntekijälle, jotka ovat tiiviisti tekemisissä toimitusprosessin kanssa. Teemahaastattelu sisälsi kaksi eri teemaa: nykytilan kartoitus ja ongelmakohtien esille nosto sekä kehitysehdotukset. Toinen tärkeä tutkimusmenetelmä oli havainnointi, joka muodostui benchmarkingin suorittamisen yhteydessä. Lopuksi aineisto analysoitiin suhteessa aiemmin muodostettuun kirjallisuuskatselmukseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantoyrityksen toimitusprosessin nykytila ja miten se voisi sitä kehittää eritoten vientikonttien lastauksen osalta. Tulokset muodostuivat kerätyn aineiston perusteella viitaten siihen, mitä haastattelut ja havainnointi osoittivat. Nykytilan kartoittamisen tarkoituksena oli löytää pääongelmakohdat ja lopullisena tuloksena syntyi konkreettinen kehitysehdotelma, miten prosessia voisi tehostaa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan pitää, että yrityksiltä edellytetään nopeaa ja ketterää muovautumis-kykyä modernissa liiketoimintaympäristössä. Tärkeänä osana tätä on kommunikoinnin sekä toiminnan läpinäkyvyys, joka kattaa kaikki yrityksen osastot. Prosessilähtöinen ajattelutapa on silloin eduksi, kun toimintoja halutaan tehostaa ja erottua muista kilpailijoista. Prosessien lopullinen tarkoitus on tyydyttää asiakkaan tarpeet ja luoda lisäarvoa.