Tiimityöskentelyn ja työtehtävien kehittäminen painoteollisuuden alalla
Karlsson, Niklas (2024)
Karlsson, Niklas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312291
Tiivistelmä
Päiväkirjaopinnäytetyön aikana kartoitettiin työtehtäviä kymmenen viikon ajan. Toimeksiantajana toimi kansainvälinen painoteollisuuden yhtiö, joka palvelee kaikenkokoisia painotaloja. Dokumentointi tapahtui 9.10.-15.12.2023 käsitellen oman ja tiimini toimenkuvaa ja työtehtävien ajankäyttöä seuraten. Seurantajakson aikana jokaisen viikon päätteeksi tehtiin viikkoanalyysi, jossa pohdintaa tuettiin tietokirjallisuuteen pohjautuvalla aineistolla.
Keskeisimpinä teemoina opinnäytetyössä oli oman ja tiimin työskentely asiakaspalvelun, ostotoiminnan ja teknisen myynnin parissa pohjautuen ajanhallintaan ja työajan käyttöön. Lähtökohtana oli selvittää, kuinka omaa ja tiimin yhteistä ajanhallintaa ja työnsuunnittelua voisi tehostaa tuottaen lisäarvoa yrityksen asiakkaille laadukkaan työn tekemisen tuloksena. On myös analysoitu, että olivatko kaikki asiakaspalvelun nykyiset työtehtävät relevantteja yrityksen menestyksen suhteen vai voitaisiinko muuttaa jotain toiminnan tehostamiseksi.
Hyvä tiimityöskentely koostuu kommunikoinnista, selkeistä tavoitteista ja tehtävien priorisoinneista. Oman työn suunnittelu ja tehtävien priorisointi on välttämätöntä työn tehokkuuden kannalta. Strategisien päämäärien lisäksi pitäisi keskittyä operatiivisiin tavoitteisiin, joiden avulla voitaisiin analysoida tehdyn työn laatua ja sen kautta tuoda esille tiimin kokemuksia työn kuormittavuuden suhteen.
Toimeksiantojen epätasaisen jakautumisen ja työkuormituksen epätasapainon ratkaisu olisi suunnitelmallinen työtehtävien delegoiminen, yhteistyön tehostaminen tiimin kommunikaatiota lisäämällä. Asiakaspalvelutyöhön liittyvien vastuualueiden ja roolien selkeyttä tulisi parantaa organisaatiossa. Edellä mainitut substanssit tulisivat olla tulevaisuudessa alati jatkuva erittäin tärkeä kehityskohde tiimin sisällä.
Keskeisimpinä teemoina opinnäytetyössä oli oman ja tiimin työskentely asiakaspalvelun, ostotoiminnan ja teknisen myynnin parissa pohjautuen ajanhallintaan ja työajan käyttöön. Lähtökohtana oli selvittää, kuinka omaa ja tiimin yhteistä ajanhallintaa ja työnsuunnittelua voisi tehostaa tuottaen lisäarvoa yrityksen asiakkaille laadukkaan työn tekemisen tuloksena. On myös analysoitu, että olivatko kaikki asiakaspalvelun nykyiset työtehtävät relevantteja yrityksen menestyksen suhteen vai voitaisiinko muuttaa jotain toiminnan tehostamiseksi.
Hyvä tiimityöskentely koostuu kommunikoinnista, selkeistä tavoitteista ja tehtävien priorisoinneista. Oman työn suunnittelu ja tehtävien priorisointi on välttämätöntä työn tehokkuuden kannalta. Strategisien päämäärien lisäksi pitäisi keskittyä operatiivisiin tavoitteisiin, joiden avulla voitaisiin analysoida tehdyn työn laatua ja sen kautta tuoda esille tiimin kokemuksia työn kuormittavuuden suhteen.
Toimeksiantojen epätasaisen jakautumisen ja työkuormituksen epätasapainon ratkaisu olisi suunnitelmallinen työtehtävien delegoiminen, yhteistyön tehostaminen tiimin kommunikaatiota lisäämällä. Asiakaspalvelutyöhön liittyvien vastuualueiden ja roolien selkeyttä tulisi parantaa organisaatiossa. Edellä mainitut substanssit tulisivat olla tulevaisuudessa alati jatkuva erittäin tärkeä kehityskohde tiimin sisällä.