Opiskelu-uupumuksen ryhmätoimintaterapia : palvelukuvaus HUS Psykiatrian toimintaterapeuteille
Hyvärinen, Henna; Häkkinen, Rita (2024)
Hyvärinen, Henna
Häkkinen, Rita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012320
Tiivistelmä
Opiskelu-uupumus koskettaa nykyisin monia opiskelijoita. Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoa toimintaterapeuttisen ryhmäterapian mahdollisuuksista opiskelu-uupumuksen kuntoutuksessa. Tuotoksena kehitettiin tutkittuun tietoon ja teoriaan perustuva alustava palvelukuvaus toimintaterapiaryhmästä työelämäkumppani HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan psykiatrian tulosyksikön toimintaterapeuttien käyttöön.
Opinnäytetyön taustateoriana käytettiin toimintaterapian ryhmäteoriaa sekä toiminnallisen tasapainon konseptia. Teorian tukena toimii International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) -viitekehys sekä palvelukuvauksen ryhmäinterventio- ja arviointimenetelmiin liittyvä tutkimustieto. Menetelminä olivat toiminnallisen tasapainon sekä terveyttä edistävien tapojen ja rutiinien luomisen tueksi kehitettyjä ryhmäinterventiomenetelmiä. Lisäksi menetelminä olivat toiminnallisen tasapainon, merkityksellisten toimintojen, ajanhallintataitojen sekä viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kartoittamiseen kehitettyjä arviointimenetelmiä.
Työelämäkumppanin kanssa yhteistyössä syntyneessä palvelukuvauksessa määriteltiin muun muassa palvelun kohderyhmä ja ohjautumiskriteerit, tavoitteet, palvelun vakioidut päävaiheet ja -sisällöt, ICF-koodit, välitön ja välillinen työmäärä, menetelmät ja välineet, laadun ja vaikuttavuuden mittaaminen sekä vaadittava koulutus ja erityisosaaminen. Palvelukuvauksen laatukriteereiksi asetettiin käyttäjälähtöisyys, toimintalähtöisyys sekä näyttöön perustuvuus, joiden pohjalta kerättiin palaute palvelukuvausta potentiaalisesti käyttäviltä toimintaterapeuteilta.
Opinnäytetyön välittömänä tavoitteena oli, että toimintaterapeutit saavat palvelukuvauksen avulla näyttöön perustuvaa tietoa sekä alustavan rungon opiskelu-uupumukseen keskittyvän toimintaterapiaryhmän toteuttamiseksi. Palautteen perusteella palvelukuvaus vastaa toimintaterapeuttien tarpeisiin, tukee toimintalähtöistä työskentelyä ja perustuu ajantasaiseen tutkimustietoon. Kehitystavoitteena oli, että toimintaterapeutit voivat tarjota ryhmämuotoista kuntoutusta opiskelu-uupuneille ja lisätä hyvinvointia ja osallisuutta yhteiskunnassa opiskelu-uupuneiden toiminnallisuuden tukemisen kautta. Saatu palaute antaa viitteitä siitä, että palvelukuvaus sopii tukemaan opiskelu-uupuneiden kuntoutusta toimintaterapiaryhmässä ja se toimii alustavana runkona käyttöön otettavalle palvelukuvaukselle. Jatkokehitysideoina ehdotamme palvelukuvauksen testaamista käytännössä ja hyödyntämistä moniammatillisessa työryhmässä.
Opinnäytetyön taustateoriana käytettiin toimintaterapian ryhmäteoriaa sekä toiminnallisen tasapainon konseptia. Teorian tukena toimii International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) -viitekehys sekä palvelukuvauksen ryhmäinterventio- ja arviointimenetelmiin liittyvä tutkimustieto. Menetelminä olivat toiminnallisen tasapainon sekä terveyttä edistävien tapojen ja rutiinien luomisen tueksi kehitettyjä ryhmäinterventiomenetelmiä. Lisäksi menetelminä olivat toiminnallisen tasapainon, merkityksellisten toimintojen, ajanhallintataitojen sekä viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kartoittamiseen kehitettyjä arviointimenetelmiä.
Työelämäkumppanin kanssa yhteistyössä syntyneessä palvelukuvauksessa määriteltiin muun muassa palvelun kohderyhmä ja ohjautumiskriteerit, tavoitteet, palvelun vakioidut päävaiheet ja -sisällöt, ICF-koodit, välitön ja välillinen työmäärä, menetelmät ja välineet, laadun ja vaikuttavuuden mittaaminen sekä vaadittava koulutus ja erityisosaaminen. Palvelukuvauksen laatukriteereiksi asetettiin käyttäjälähtöisyys, toimintalähtöisyys sekä näyttöön perustuvuus, joiden pohjalta kerättiin palaute palvelukuvausta potentiaalisesti käyttäviltä toimintaterapeuteilta.
Opinnäytetyön välittömänä tavoitteena oli, että toimintaterapeutit saavat palvelukuvauksen avulla näyttöön perustuvaa tietoa sekä alustavan rungon opiskelu-uupumukseen keskittyvän toimintaterapiaryhmän toteuttamiseksi. Palautteen perusteella palvelukuvaus vastaa toimintaterapeuttien tarpeisiin, tukee toimintalähtöistä työskentelyä ja perustuu ajantasaiseen tutkimustietoon. Kehitystavoitteena oli, että toimintaterapeutit voivat tarjota ryhmämuotoista kuntoutusta opiskelu-uupuneille ja lisätä hyvinvointia ja osallisuutta yhteiskunnassa opiskelu-uupuneiden toiminnallisuuden tukemisen kautta. Saatu palaute antaa viitteitä siitä, että palvelukuvaus sopii tukemaan opiskelu-uupuneiden kuntoutusta toimintaterapiaryhmässä ja se toimii alustavana runkona käyttöön otettavalle palvelukuvaukselle. Jatkokehitysideoina ehdotamme palvelukuvauksen testaamista käytännössä ja hyödyntämistä moniammatillisessa työryhmässä.