Digital rekrytering och dess marknadsföring Case: Oy Prevex Ab
Karlsson, Nicholas (2023)
Karlsson, Nicholas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312282
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Oy Prevex Ab:lle, joka valmistaa vesilukkoja kylpyhuoneisiin ja keittiöihin. Yrityksellä on päätehdas Uudessaikaarlepyyssä ja tuotanto Pietarsaarissa, aiemmin myös Puolassa, mutta kaikki tuotanto siirrettiin Pietarsaariin vuonna 2022.
Nyky-yhteiskunnassa rekrytointiprosessi on kehittynyt yhdestä henkilökohtaisesta haastattelusta, joka saattoi olla oikean henkilön kanssa tai ei, joskus pitkäksi prosessiksi, jossa etsitään oikeita ehdokkaita viimeisiin haastatteluihin. Oikeiden ihmisten löytämiseksi joskus satojen tai tuhansien hakijoiden joukosta yritykset käyttävät kaikkea logiikkatesteistä ja persoonallisuustesteistä online-videokyselyihin valitakseen lopulta ne ehdokkaat, jotka he haluavat tavata henkilökohtaisesti ja palkata. Aikaisemmin valinta saattoi perustua pelkästään ansioluetteloon, ja haastatteluun valittiin ansioiden ja suositusten perusteella. Ongelmana tässä on se, että kaikki henkilön vahvuudet eivät näy ansioluettelossa. Meillä ihmisillä on paljon ominaisuuksia, joita ei voi näyttää vain tekstillä, vaan ne on ilmaistava muilla medioilla, kuten interaktiivisilla sovelluksilla, joissa voimme näyttää persoonallisuutemme tai kuinka käsittelemme käytännön tilanteita työssä.
Oikean henkilön tai henkilöiden löytäminen ei ole vain yrityksen löytämisen kysymys, vaan myös sen, miten ehdokas löytää yrityksen. Digitaalinen rekrytointi vaatii digitaalista markkinointia tavoittaakseen potentiaaliset työnhakijat. Ihanteellisesti yritykset pyrkivät siihen, että ehdokkaat tekevät työtä löytääkseen heidät, ei päinvastoin, koska työnhakijoita on satoja enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Tässä opinnäytetyössä halutaan selvittää, miten parhaiten löytää ehdokkaita, miten ehdokkaat löytävät parhaiten yritykset ja miten valita oikea henkilö. hakijoihin, jotka eivät tulleet valituksi mutta saattavat olla arvokkaita ehdokkaita tulevaisuudessa johonkin toiseen tehtävään.
Nyky-yhteiskunnassa rekrytointiprosessi on kehittynyt yhdestä henkilökohtaisesta haastattelusta, joka saattoi olla oikean henkilön kanssa tai ei, joskus pitkäksi prosessiksi, jossa etsitään oikeita ehdokkaita viimeisiin haastatteluihin. Oikeiden ihmisten löytämiseksi joskus satojen tai tuhansien hakijoiden joukosta yritykset käyttävät kaikkea logiikkatesteistä ja persoonallisuustesteistä online-videokyselyihin valitakseen lopulta ne ehdokkaat, jotka he haluavat tavata henkilökohtaisesti ja palkata. Aikaisemmin valinta saattoi perustua pelkästään ansioluetteloon, ja haastatteluun valittiin ansioiden ja suositusten perusteella. Ongelmana tässä on se, että kaikki henkilön vahvuudet eivät näy ansioluettelossa. Meillä ihmisillä on paljon ominaisuuksia, joita ei voi näyttää vain tekstillä, vaan ne on ilmaistava muilla medioilla, kuten interaktiivisilla sovelluksilla, joissa voimme näyttää persoonallisuutemme tai kuinka käsittelemme käytännön tilanteita työssä.
Oikean henkilön tai henkilöiden löytäminen ei ole vain yrityksen löytämisen kysymys, vaan myös sen, miten ehdokas löytää yrityksen. Digitaalinen rekrytointi vaatii digitaalista markkinointia tavoittaakseen potentiaaliset työnhakijat. Ihanteellisesti yritykset pyrkivät siihen, että ehdokkaat tekevät työtä löytääkseen heidät, ei päinvastoin, koska työnhakijoita on satoja enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Tässä opinnäytetyössä halutaan selvittää, miten parhaiten löytää ehdokkaita, miten ehdokkaat löytävät parhaiten yritykset ja miten valita oikea henkilö. hakijoihin, jotka eivät tulleet valituksi mutta saattavat olla arvokkaita ehdokkaita tulevaisuudessa johonkin toiseen tehtävään.