Taidemenetelmien käytön mahdollisuudet koulukuraattorin työssä Varsinais-Suomessa
Tuominen, Marjaana (2024)
Tuominen, Marjaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Varsinais-Suomen hyvinvointialueen koulukuraattorien taidemenetelmien käyttöä, tietoa taidemenetelmistä, taideterapiasta ja sen vaikutuksista, sekä mitä haasteita ja esteitä liittyy taidemenetelmien käyttöön koulukuraattorin työssä.
Samalla tavoitteena oli tehdä tutuksi alueen koulukuraattoreille erilaisia taidemenetelmiä, miten oppilaat voisivat hyötyä niiden käyttämisestä heidän kanssaan ja myös selvittää koulukuraattorien työmenetelmiä, sekä halukkuutta kouluttautua taidemenetelmien käyttäjäksi. Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kehittämistyö, jonka aineistonkeruumenetelmiksi valittiin kyselytutkimus. Kyselyn vastauksia peilattiin teoriatietoon ja myös opinnäytetyön tekijän aiempiin kokemuksiin koulujen työympäristöissä.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta haettiin tutkimuslupaa kyselytutkimuksen tekemiseen alueen koulukuraattoreille. Kysely toteutettiin syksyllä 2023 ja se lähetettiin hyvinvointialueen 119 koulukuraattorille, joista 112 katsottiin saaneen sen. Tutkimuksessa määrällisten kysymysten kautta saatiin standardoitu eli vakioitu kyselytutkimus. Etuna oli vastaajan jääminen tunnistamattomaksi. Haittana saattaa olla vastausprosentin jääminen alhaiseksi. Vastausprosentti kyselytutkimukseen oli 25 %.
Tuloksista ilmeni, mitä toiminnallisia menetelmiä kuraattorit käyttävät työssään ja ovatko taidemenetelmät heille toimintatapana tuttuja. Lisäksi kävi ilmi, millaisia materiaaleja he hyödyntävät taidemenetelmien käytössä ja miten haluaisivat jatkossa toimia. Vastauksissa ilmeni innostus käyttää menetelmää laajemmin.
Samalla tavoitteena oli tehdä tutuksi alueen koulukuraattoreille erilaisia taidemenetelmiä, miten oppilaat voisivat hyötyä niiden käyttämisestä heidän kanssaan ja myös selvittää koulukuraattorien työmenetelmiä, sekä halukkuutta kouluttautua taidemenetelmien käyttäjäksi. Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kehittämistyö, jonka aineistonkeruumenetelmiksi valittiin kyselytutkimus. Kyselyn vastauksia peilattiin teoriatietoon ja myös opinnäytetyön tekijän aiempiin kokemuksiin koulujen työympäristöissä.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta haettiin tutkimuslupaa kyselytutkimuksen tekemiseen alueen koulukuraattoreille. Kysely toteutettiin syksyllä 2023 ja se lähetettiin hyvinvointialueen 119 koulukuraattorille, joista 112 katsottiin saaneen sen. Tutkimuksessa määrällisten kysymysten kautta saatiin standardoitu eli vakioitu kyselytutkimus. Etuna oli vastaajan jääminen tunnistamattomaksi. Haittana saattaa olla vastausprosentin jääminen alhaiseksi. Vastausprosentti kyselytutkimukseen oli 25 %.
Tuloksista ilmeni, mitä toiminnallisia menetelmiä kuraattorit käyttävät työssään ja ovatko taidemenetelmät heille toimintatapana tuttuja. Lisäksi kävi ilmi, millaisia materiaaleja he hyödyntävät taidemenetelmien käytössä ja miten haluaisivat jatkossa toimia. Vastauksissa ilmeni innostus käyttää menetelmää laajemmin.