Simulaattorit osaksi tehokkaampaa liikenneopetusta Savon ammattiopistossa
Nieminen, Ville (2024)
Nieminen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312253
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada simulaattorit osaksi Savon ammattiopiston logistiikka-alan CE-ajokorttikoulutusta. Toiseksi tavoitteeksi muodostui rakentaa jo valmiina olevista simulaattoreilla tehtävistä harjoituksista uusi ja tehokkaampi opetusmalli liikenneopetuksen käyttöön. Opinnäytetyön aikana oli tarkoitus saada opiskelijoita motivoitumaan paremmin itsenäiseen peruutusharjoitteluun simulaattoriluokassa. Työ oli rajattu koskemaan yhdistelmäajoneuvolla peruuttamista, sillä peruutustekniikan sisäistäminen on jo aiemmin todettu olevan yksi opiskelijoiden suurimmista haasteista CE-ajokorttikoulutuksen aikana.
Tämän työn ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä oli, onnistuvatko opiskelijat peruuttamaan tavoitteellisesti yhdistelmäajoneuvolla simulaattorijakson jälkeen? Toisena kysymyksenä oli, onko simulaattorikoulutuksen avulla mahdollista korvata kuuden ajo-opetustunnin sisältö ilman, että ajo-opetuksen laatu kärsii CE-ajokorttikoulutuksessa.
Tutkimus tehtiin kyselyn ja haastattelujen avulla. Opiskelijoille lähetetyn kyselyn avulla selvitettiin simulaattorikoulutuksen hyödyllisyyttä yhdistelmäajoneuvon peruuttamista opetellessa, ohjattujen ajo-opetustuntien riittävyyttä sekä sopivaa ryhmäkokoa simulaattoreilla suoritettavia ajo-opetustunteja varten. Lisäksi kartoitettiin, motivoivatko simulaattoreilla tehtävät harjoitukset itsenäiseen harjoitteluun ja sitä, saivatko he pienryhmässä apua toisiltaan opetuksen aikana.
Haastattelut suoritettiin erikseen kolmen opiskelijan ja kahden liikenneopettajan kesken. Opiskelijoilta pyrittiin saamaan esille ajatuksia itsenäisen harjoittelun motivaatiosta ja kehitysideoista simulaattorikoulutukseen liittyen. Liikenneopettajilta kysyttiin, parantaako simulaattorikoulutus opiskelijoiden valmiuksia oikean yhdistelmäajoneuvon peruutustekniikan sisäistämisessä sekä onko oppimiseen tässä koulutusmuodossa esteitä. Lisäksi kysyttiin, montaako opiskelijaa yksi liikenneopettaja voi kerralla simulaattoreilla tavoitteellisesti opettaa sekä mahdollisia kehityskohteita uutta opetusmallia toteutettaessa tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta olisi järkevää jatkaa Savon ammattiopistossa simulaattorikoulutusta CE-ajokorttiopetuksessa neljän ja kuuden opiskelijan välille muodostuvalla ryhmäkoolla. Näin saataisiin pienryhmäopiskelusta etua oppimistilanteisiin ja samalla säästyisi liikenneopettajaresurssia liikennetilanteissa tapahtuvaa oppimista varten. Tuloksista voidaan päätellä tästä opetusmallista olevan hyötyä opiskelijoiden valmiuksiin yhdistelmäajoneuvon peruuttamistekniikan sisäistämisessä.
Tämän työn ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä oli, onnistuvatko opiskelijat peruuttamaan tavoitteellisesti yhdistelmäajoneuvolla simulaattorijakson jälkeen? Toisena kysymyksenä oli, onko simulaattorikoulutuksen avulla mahdollista korvata kuuden ajo-opetustunnin sisältö ilman, että ajo-opetuksen laatu kärsii CE-ajokorttikoulutuksessa.
Tutkimus tehtiin kyselyn ja haastattelujen avulla. Opiskelijoille lähetetyn kyselyn avulla selvitettiin simulaattorikoulutuksen hyödyllisyyttä yhdistelmäajoneuvon peruuttamista opetellessa, ohjattujen ajo-opetustuntien riittävyyttä sekä sopivaa ryhmäkokoa simulaattoreilla suoritettavia ajo-opetustunteja varten. Lisäksi kartoitettiin, motivoivatko simulaattoreilla tehtävät harjoitukset itsenäiseen harjoitteluun ja sitä, saivatko he pienryhmässä apua toisiltaan opetuksen aikana.
Haastattelut suoritettiin erikseen kolmen opiskelijan ja kahden liikenneopettajan kesken. Opiskelijoilta pyrittiin saamaan esille ajatuksia itsenäisen harjoittelun motivaatiosta ja kehitysideoista simulaattorikoulutukseen liittyen. Liikenneopettajilta kysyttiin, parantaako simulaattorikoulutus opiskelijoiden valmiuksia oikean yhdistelmäajoneuvon peruutustekniikan sisäistämisessä sekä onko oppimiseen tässä koulutusmuodossa esteitä. Lisäksi kysyttiin, montaako opiskelijaa yksi liikenneopettaja voi kerralla simulaattoreilla tavoitteellisesti opettaa sekä mahdollisia kehityskohteita uutta opetusmallia toteutettaessa tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta olisi järkevää jatkaa Savon ammattiopistossa simulaattorikoulutusta CE-ajokorttiopetuksessa neljän ja kuuden opiskelijan välille muodostuvalla ryhmäkoolla. Näin saataisiin pienryhmäopiskelusta etua oppimistilanteisiin ja samalla säästyisi liikenneopettajaresurssia liikennetilanteissa tapahtuvaa oppimista varten. Tuloksista voidaan päätellä tästä opetusmallista olevan hyötyä opiskelijoiden valmiuksiin yhdistelmäajoneuvon peruuttamistekniikan sisäistämisessä.