Stödjande av barnets socioemotionella utveckling och betydelsen av kompisrelationer inom småbarnspedagogiken : En litteraturstudie
Gashi, Valmire (2024)
Gashi, Valmire
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012313
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att öka kunskap och förståelse kring hur pedagoger kan stödja vänskapsrelationer samt främja delaktigheten inom småbarnspedagogiken. Frågeställningen för lärdomsprovet är: ”Hur kan pedagoger aktivt stödja vänskapsrelationer samt främja upplevelsen av delaktighet och tillhörighet inom småbarnspedagogiken?” De teoretiska referensramarna består av det lekfulla samspelet samt barnets upplevelse av delaktighet och tillhörighet. Detta arbete är en allmän litteraturstudie och arbetets analysmetod är en innehållsanalys, som följer Forsbergs & Wengströms 5 stegvisa analysmodell. Studiens resultat grundar sig på 7 vetenskapliga artiklar som finns tillgängliga i Bilaga 2. Resultaten av min studie betonar vänskapsrelationer samt upplevelsen av delaktighet avgörande på barnets socioemotionella utveckling samt välbefinnande. Genom lekinteraktioner skapas möjligheten att bygga upp vän-skapsrelationer vilket i sin tur bidrar till barnets upplevelse av tillhörighet samt delaktighet, samhörighet, acceptans som bidrar och gynnar barnets utveckling samt välbefinnande. Resultatet visar att ansvaret ligger på pedagogerna för att stödja barnets delaktighet som är stark kopplat till upplevelsen av tillhörighet inom barngruppen. Genom att pedagoger främjar goda vänskapsrelationer, samt upplevelsen av delaktighet främjas barnets välbefinnande som gynnar både barnet samt samhället helhetsmässigt.